Facebook следи всички потребители в интернет без значение дали те разрешават това или не. Това показват резултатите от проучване на белгийската агенция за защита на информацията, съобщава в. Telegraph.
Facebook използва проследяващи бисквитки във всички сайтове, които използват нейни услуги, включително бутон за "харесване". По този начин компанията проследява онлайн активността на всички потребители дори и тези, които не разполагат с профили в нея. Необходимо е просто потребителят да посети такъв сайт и автоматично започва да бъде профилиран.
Чрез тези бисквитки компанията може да идентифицира потребител и да подбира какви реклами да му се показват, коментират учените. По време на експеримента си, те са използвали и браузър с активиран режим за отказване на проследяване и събиране на информация от сайтовете. Facebook обаче не се съобразява с този режим и продължава да следи потребителите.
Специалистите посочват още, че въпросните бисквитки имат продължителност на действие в рамките на две години. След това се подменят с нови. Подмяната може да се извърши и по-рано, ако потребителят почисти бисквитките в браузъра си или преинсталира операционната система на компютъра си.
Те допълват, че тази практика нарушава законите на Европейския съюз. ЕС изисква потребителите да дадат изричното си съгласие такива бисквитки или други проследяващи техники да се използват и това съгласие трябва да бъде дадено още при първото посещаване на даден сайт.
Според Facebook обаче проучването на белгийските специалисти не е фактологически издържано. "Авторите не са се свързали с нас нито са потърсили допълнителна информация от нас за заключенията на доклада им. Не са ни поканили да коментираме доклада преди да го публикуват. Изпратили сме подробно обяснение с всички грешки директно на белгийските власти и предложихме да се срещнем с тях, но те отказаха. Въпреки това оставаме готови да се отзовем и се надяваме, че ще коригират несъответствията", коментира говорител на Facebook.
Социалната мрежа далеч не е първата или единствена компания, която следи потребителите в интернет. Това се прави от множество фирми, включително и такива, които съществуват само и единствено с тази цел. Информацията обикновено се обобщава и продава на рекламни агенции.
Потребителите съществуват като профили с уникален код без да се цели откриването на реалния човек зад тях. На базата на тези бисквитки и допълнителна идентифицираща информация като IP адреси, уникален номер на устройството и местоположение, се избира и какви реклами да се показват на дадения човек.
Въпреки това практиката не се одобрява от повечето потребители и правозащитни организации. Всички водещи браузъри вече разполагат и с функция за изпращане на заявка потребителят да не се следи. Тъй като липсва законова регулация обаче, съобразяването с тази заявка е доброволно и спазването му зависи единствено от желанието на съответния сайт или компания.
dnevnik.bg
Коментари
Добави коментар