Поне 5 години стаж на ръководен пост в МВР вече ще са необходими, за да бъде повишен някой на висша ръководна длъжност в системата на вътрешното ведомство. Това се разбира от новата наредба за преназначаване на държавните служители в Министерството на вътрешните работи, публикувана днес в Държавен вестник.

Досега изискването за висшите ръководители беше само да имат 7 години общ стаж в системата, а от тях едва една трета, или 2 години и три месеца, на ръководен пост. Новото изискване на практика е минимумът, не може да станеш например главен секретар или да заемеш друга също толкова отговорна позиция, като си бил на подобен пост преди това едва за две-три години, коментира за "Дневник" юрист от МВР.

С публикуваните няколко наредби днес се развива принципът за кариерно израстване в МВР след конкурс. Държавният служител в МВР ще се преназначава на по-висока по вид длъжност по предложение на председателя на конкурсната комисия след класиране от конкурс. Предложението ще се прави чрез ръководителя на съответната структура. За преназначаването на длъжност министърът на вътрешните работи със заповед ще обявява провеждането на конкурса.

Отпада изискването преназначаването да става на базата на оценка на професионалната дейност от последния отчетен период, по-голяма или равна на "4".

С друга публикувана днес наредба се променят и условията за правене на оценка на служителите в МВР. Досега тя се правеше от прекия ръководител, а сега ще се дава от комисия, определена със заповед на органа по назначаване. Оценяването на изпълнението на длъжността ще обхваща период не по-малък от една година. При оценяването комисията може да изиска справка от прекия ръководител на оценявания служител, в която се отразяват резултатите от служебната му дейност за проверявания период.

Друга наредба подробно описва условията и реда за провеждането на конкурсите за повишаване в МВР. Конкурсна комисия ще проверява професионалните знания на кандидатите чрез изпит, тест на професионална тематика, решаване на казуси или писмена разработка. Повечето служители ще минават и през психологично изследване, като такова няма да се прави на тези, които преминават от изпълнителска в ръководна длъжност.

Ще има и "структурирано интервю", като в наредбата е дадена и методика за оценка по това интервю в тристепенна скала. Ще бъде оценявана например отговорността на служителя, уменията му за планиране, за контрол на резултатите, мотивацията, професионалната активност и др. Но също и емпатията, убедителността, толерантността.

dnevnik.bg