Глобата за паркиране в паркове, детски площадки и тротоари в населени места, с изключение на регламентираните места, вече е от 50 до 200 лева по преценка на глобяващия полицай. Това реши днес Народното събрание, след като прие на второ четене поправки в Закона за движение по пътищата. Първоначално идеята на вносителите от ГЕРБ беше глобата да бъде увеличена десетократно от 20 на 200 лева, но днес депутатите прецениха, че не е равностойно да паркираш на тротоар или в детска площадка.

Също така парламентът узакони изцяло дейността на общинските структури, които администрират платеното паркиране. До момента дейността им беше на ръба на закона и често беше обжалвана в Административния съд, който отменяше наредбите на местните управи, най-вече на Столичната община, и трябваше правилата да се приемат наново.

Сега паркиране на тротоарите е разрешено, ако се остави необходимото отстояние до сградите за преминаване на пешеходци, колата не е спряла пред вход на сграда или гараж. Ако тези условия не са изпълнени, глобата е 20 лева.

С поправките в Закона за обществените поръчки се вкарват отметки към влезлите в сила поправки в Закона за обществените поръчки, приети от миналия парламент по предложение на тогавашния вицепремиер по икономическите въпроси Даниела Бобева. Това е възможността администрирането на платените зони за паркиране да се осъществява или от общинско предприятие, или от търговско дружество със 100% общинска собственост и над 80% оборот, свързан с услуги на местната управа. Днес беше оттеглено предложението дейността да се осъществява чрез концесионер.

Другата приета поправка е талоните за паркиране вече да не са местна такса, а цена. Това се налага, защото в Закона за местните данъци и такси стойността на таксата трябва да се определя на базата на разходите за поддържането, в случая на паркоместата.

Докато течеше дебатът в Народното събрание, пред сградата на парламента се проведе протест на несъгласни с промените граждани.

dnevnik.bg