Учители и директори на училища ще бъдат атестирани на всеки четири години от атестационна комисия, като в резултат на атестацията ще могат да бъдат освобождавани от длъжност.
Това предвиждат текстове от новия закон за училищно и предучилищно образование, които бяха приети окончателно на второ четене от парламентарната комисия по образование, предаде репортер на БГНЕС.
Атестирането се въвежда за първи път като в закона е записано, че това е процес на оценяване на съответствието на дейността на учителите, директорите и другите педагогически специалисти с професионалния им профил и със изискванията за изпълнение на длъжността, както и стратегия за развитие на детската градина, училището или центъра за подкрепа на личностно развитие, а за директорите - и на управленската им компетентност.
Атестирането ще се извършва на всеки 4 години от атестационна комисия, определена от работодателя, съгласувано с педагогическия съвет. При атестиране на директорите в състава на комисията задължително се включват представители на работодателя, на финансиращи орган (когато е различен от работодателя), на педагогическия съвет, на регионалното управление на образованието, както и родител от Обществения съвет. Самите Обществените съвети са друга новост в закона, макар според опозицията те да дублират ролята на училищните настоятелства. При атестиране на учители и други педагогически специалисти в комисията ще влизат представител на работодателя, на регионалното управление на образованието и на педагогическия съвет.
Скалата на оценяване, критерии и процедурата за атестиране се определят в държавния образователен стандарт за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. Освен за кариерното развитие, оценката може да служи и за насочване за повишаване на квалификацията и поощряване на дадения специалист.
При получена най-ниска оценка от атестирането работодателят и атестационната комисия ще анализират причините и ще изработят план за методическо и организационно подпомагане на получилия ниска оценка учител, директор или друг педагогически специалист. В тези случаи в срок от една година ще се извършва повторно атестиране и ако и тогава е получена най-ниска оценка, лицето ще се освобождава от длъжност при условията на чл. 328, ал. 1 т. 5 от Кодекса на труда.
От ГЕРБ считаме, че мандатността на директорите не е добър вариант, тъй като това ще доведе до политизиране на система от една страна, а от друга страна - няма как на четири години да предизвикваме такова голямо сътресение и да сменяме близо 5000 директори в цялата система", обясни идеята на този вариант председателят на просветната комисия Милена Дамянова.
Когато един директор или педагогически специалисти работи добре или постига добри резултати неговата смята не е добра за системата, категорична бе тя. С атестирането се дава възможност за обективна преценка, публичност и прозрачност на комисиите. Предстои образователното министерство заедно със синдикалните и работодателските организации да разработят така критерии за атестиране, че да няма спекулации и да се избегнат рискове.
По отношение реакцията на част от частните училища по повод приетите на предишно заседание текстове, които ги задължават да осъществят и безплатен прием, ако се използват от държавна издръжка, Дамянова коментира, че това се случило по предложение на Реформаторския блок и все пак е крачка напред. И в момента има частни детски училища и градини, които приемат безплатно - процентът е доста по-нисък, но така или иначе комисията се обедини около това предложение, коментира Дамянова. Приетите текстове гласят, че частните училища ще трябва да приемат 20% ученици на свободен прием. /БГНЕС
Коментари
Анонимен
Много ми се иска да се поставят камери за 24 часово наблюдение навсякъде,започвайки от кухните в детските градини,където се краде от грамажа за храна на децата.Децата освободени от такса се надписват, дори и да не посещават такава за определения ден.Учителките ядат скрити в стаичките.Говорим за велики работи ,а нямат ксероксна хартия,копирни машини.Директорите имат определен брой любимци,които дори и да вършат много нередни неща-като бой и други се казва,ама то детето падна!
В училище учителките си изпяват песента, не смеят да му направят забележка заради влиятелен родител или делегиран бюджет!
Други пък се вживяват в ролята на велики, където има много деца!Сялата ни ценностна система е разрушена няма взаимен диалог!
Анонимен
Многократно съм писал по форумите, че РИО на МОН трябва периодично да препитва учителите за материала, който трябва да преподават. Възмущавал съм се от съседки, които без задръжки казват, че си изпяват урока и не ги интересува - на кого му влязло, на кого не - да идват на частни уроци - и бабите и дядовците идват с пълни торби при тях, поне по една тройка да им пишат. А дали това, което изпяват е същината на материала, който трябва да се преподаде и дали самите те го разбират? Защото при тая търговия на различни издателства е пълен хаос, който рефлектира върху учениците. Това, което е залегнато в конспектите на съответните класове, задължително трябва да се изучава, а не - примерно седмите класове да учат по 5-7 издателства с различен материал, а конспектът за изпитите да обхваща цялостния материал от всичките издателства.
Съществено е - учителите, които имат необходимите знания, които разбираемо поднасят на учениците, трябва да бъдат подобаващо заплатени, но тези, които си изпяват урока неразбираемо, защото и те не го разбират - да получават много по-малко. Тук е ролята на РИО - не да си стоят в луксозните кабинети, ами да си размърдат задните части и да влизат в класовете на проверки - ИЗНЕНАДВАЩО! Защото слабите оценки, които се показват по приемните изпити, говорят колко знаят и преподавателите или колко ги интересува на кого какво му влязло в главата. Ами според знанията на техните ученици, да бъде възнаграден и техния труд!!!!!