За България оптималното време за поставянето на зимните гуми е през октомври, припомниха в прессъобщение от най-големия европейски дистрибутор на автомобилни гуми Delticom. Специалистите препоръчват зимните обувки на колата да се сложат, щом температури започнат да падат под 7°C, независимо дали има сняг.

Клубът на държавите, в които зимните гуми са задължителни, е доста голям – Австрия, Германия, Италия, Швеция, страните от Прибалтика и дори съседна Румъния. У нас единственото изискване е дълбочината на грайфера да е минимум 1.6 мм. Според експертите обаче още щом той е по-малък от 4 мм, е време за смяна.

От Delticom посочват, че разликата в цената на летни и зимни гуми от един клас е минимална (от 10 до 15%). В същото време при ниски температури летните гуми не само повишават спирачния път и намаляват драстично стабилността, но и се износват много по-бързо.

Тестовете показват, че автомобил, снабден със зимни гуми, движещ се с 80 км/ч по снежна повърхност, спира след около 70 метра. При същата скорост колата ще спре след 110 метра, ако е с летни гуми. Подобни са стойностите и при температури под 0° на мокра настилка.

Според експертите монтирането на летните гуми е най-добре да стане в средата на април.

Как да се ориентираме в морето от гуми
На пазара има десетки марки автомобилни гуми и стотици модификации. Ориентирането в техните качества се улеснява от въведеното през 2012 година за страните на ЕС задължително етикетиране. На всяка нова гума трябва да има означение за горивната ефективност, сцеплението на мокра настилка и отделяния шум при търкаляне.

В зависимост от качествата по първите два показателя продуктите се отбелязват с латинските букви A, B, C, D, E, F, G. Тестовете показват, че за кола с разход 5 л/100 км гума с означение "А" ще спести 100 милилитра гориво на 100 километра в сравнение с такава, етикирана с G.

При спирането на мокро с 80 км/ч разликата между буквите е, грубо казано, по една дължина на колата. Тоест гума с индекс А ще укроти автомобила 18 метра по-рано, отколкото такава с G.

Индексът за шум се състои от три черни вълни, като разликата от вълничка до вълничка е 3 децибела. Реално, макар и малка в цифрово изражение, това значи, че гумата с две вълнички е два пъти по-шумна от тази с една.

Колкото по-стара е колата, толкова по-важна е гумата
В България, където почти 40% от колите са на възраст над 20 години, ролята на добрите гуми е още по-важна. "За колите без системи за подпомагане на управлението качествените зимни гуми са задължителни. Те дават високи нива на сцепление при тръгване и спиране, както и прецизно насочване при завиване. Особено при опасни ситуации, качествените зимни гуми дават този важен допълнителен ресурс от безопасност. Това е логично, тъй като при по-старите автомобили единствената връзка с пътя са гумите и те се превръщат в най-важната система за безопасност", коментира директорът развитие на гуми в "Континентал" проф. Буркхард Вис.

Като резултат от липсата на системи за сигурност старите автомобили имат много по-малък резерв от безопасност при спиране в сравнение с новите модели. На мокро старите автомобили имат много по-дълъг спирачен път, а възможности им за управление при сложни ситуации на сняг са много ограничени.

При камионите има подходящи гуми за всяка ос
От "Континентал" напомнят ключовата роля на подходящите зимни гуми и при камионите. Последните разработки са специално създадени за всяка ос, като с тях тежки машини имат с до 40% по-добро сцепление на лед и сняг. В същото време се подобрява управляемостта и сцепление при завиване и спиране за оста на ремаркето.

Клучово е на задвижващите оси гумите да са с обозначението (M+S), какво изискване има в много Европейски страни, включително в Турция, Румъния, Македония, Словакия, Словения и т.н. В България такова изискване няма и в резултат при всеки снеговалеж има случаи със закъсали камиони, които блокират за часове ключови пътни артерии.

Сравнителните тестове за сцепление, провеждани от "Континентал" показват, че когато са използвани на всички оси, зимните гуми значително намаляват спирачния път – при скорост от 50 км/ч с почти 10 метра.

Дневник