Използването на дронове да бъде регулирано с гаранции за безопасност и неприкосновеност, а всяко устройство да има идентификационен чип и да бъде регистрирано, поиска по своя инициатива европарламентът. Евродепутатите искат още дроновете, които могат да летят на по-голямо разстояние, да бъдат снабдени с технология, която да засича и предотвратява удари с други обекти на земята или във въздуха.
Мерките са включени в необвързваща резолюция, в която евродепутатите искат ЕС да създаде законодателство, с което да гарантира, че развлекателните услуги с дронове не представляват риск за обществената безопасност и личната неприкосновеност.
Въпреки големите ползи и улеснения, които дроновете могат да донесат за икономиката, тяхната употреба трябва да бъде съобразена с определени условия, заявиха евродепутатите.
Регистрацията ще помогне да бъдат залавяни престъпници, които използват дронове, "нарушавайки неприкосновеността на личния живот, на личните данни или извършват други престъпления", пише Европейският парламент в съобщение до медиите.
Идентификационните чипове от своя страна ще улеснят разследванията на злополуки и ще решат въпроса за това кой носи отговорност, очакват от ЕП.
Необходима е и регулация, която да не позволява дронове да прелитат в зони като летища и електроцентрали, смятат евродепутатите.
Дроновете са летателни устройства, управлявани от разстояние и без пилот на борда, първоначално разработени за военни или отбранителни цели. Употребата им става все по-популярна през последните години, а пазарната им цена намалява заради засиления граждански интерес и търсене. Дроновете се използват за фотография, спасителни операции, наблюдение и инспекции на инфраструктура, земеделие и въздушно картографиране (например инспектиране на електроцентрали и язовирни стени, заснемане на филми и оценки на щети, нанесени от природни бедствия).
Настоящата европейска система за регулация на дроновете е фрагментирана и не отговаря на динамиката на пазара, смятат от Брюксел. За устройствата, тежащи по-малко от 150 кг, правилата се създават от националните отговорни органи. Ако дронът е по-тежък, отговорността за регулацията му е насочена към централен европейски орган – Европейската агенция за авиационна безопасност.
dnevnik.bg
Коментари
Добави коментар