Две от най-големите европейски авиокомпании решиха самолетите им да избягват въздушното пространство над Синайския полуостров, където днес сутринта падна руски самолет с над 220 пътници на борда.

Мярката, предприета от германската "Луфтханза" и френската ""Ер Франс" е превантивна до изясняване на причините за падането на руския "Еърбъс" А321-200 от близо 10 км височина. Всички на борда загинаха, включително 24 деца и 7-членният екипаж.

По данни на ТАСС това е най-смъртоносната катастрофа в цялата история на руската авиация.

"Взехме решението да избягваме този район, защото ситуацията и причините не са ясни. Ще продължим да избягваме района, докато се изясни какво е причинило катастрофата", заяви говорителка на германския превозвач. По-малко от 10 самолета на "Луфтханза" прелитат дневно над тази част от Египет, допълни тя.

"Ер Франс" потвърди, че въвежда превантивно същата мярка", обяви говорителка и на френската авиокомпания.

В регистрите за съобщения и инструкции към пилотите, известни като NOTAM, на 29 октомври е публикувано предупреждение за "потенциално опасна ситуация във въздушното пространство на Египет в района на Северен Синай".

Текстът под номер A6349/15 е от името на Германия и "настойчиво препоръчва" на германските оператори да не планират и не провеждат полети под FL260 (26 000 фута) и да внимават при излитане и кацане на всички летища в района. За заплаха е определено зенитно оръжие или оръжие земя-земя.

Срокът на действие на това предупреждение е до края на 29 януари, но не се посочва никаква друга подробност откъде може да идва заплахата.

След телефонен разговор между президентите Владимир Путин и Абдел Фатах ас Сиси главният прокурор на Египет съобщи, че ще допуснат широко руско участие в разследването на катастрофата, твърди издаваният от държавата в."Ал Ахрам". Започнали са разпити на авиодиспечерите и служителите на наземните служби в Шарм ел Шейх, откъдето излетя самолетът и се разби само 23 минути по-късно.

Министерството на гражданската авиация на Египет е започнала да изследва "черните кутии".

В Москма Федералната агенция за въздушен транспорт (Росавиация) започва от утре извънредна проверка на авиокомпанията "Когалимавиа" и вече са направени обиски в централата ѝ и на летище "Домодедово", където тя е регистрирана под бранда "Трансджет".

Египетските власти отхвърлят възможността руският еърбъс да е свален с ракета, защото дори радикалните бунтовници, с които властите воюват на Синай, не разполагат с техника, способна да достигне цел на 10 км височина.

"Ислямска държава" пое отговорност за случилото се, но засега никой не приема за достоверна тази версия.

Водеща остава хипотезата за техническа авария, може би предизвикана от внезапна загуба на единия от двигателите. Публични данни показват, че машината рязко е забавила скоростта си от близо 750 км/ч на малко над 170 км/ч и е започнала да пада почти вертикално от 9400 м височина. На 8649 м транспондерът на А321 е спрял да изпраща автоматичните сигнали.
 

Пилотът само е съобщил за технически проблем и е поискал бързо да се приземи в крайбрежния Ел Ариш, но след това комуникацията е прекъсната. Отломките бяха открити в скалиста местност на стотина километра южно от града.

Командирът на екипажа Валерий Немов е бил с над 12 000 полетни часа, разказва представител на авиокомпанията, според когото е изключено да става дума за човешка грешка.

Специалисти по авиационна сигурност казват, че е необичайно в тази част от полета да стане катастрофа - обикновено инцидентите са при излитане и кацане. Русия ще настоява да ѝ бъдат предадени отломките на самолета, за да провери най-различни версии - от пожар на борда с бързо задимяване до взрив в багажното отделение.

Дневник