Пропагандната машина на "Ислямска държава" отприщи глобален поток от чужди бойци, запътили се към Сирия и Ирак. Над 30 000 души от 115 страни са влезли в Сирия от началото на гражданската война, като поне една трета от тях са дошли в последната една година.
Вестник "Вашингтон пост" интервюира дезертьори от джихадистката групировка, които разкриват сюрреалистичния свят, в който се създават пропагандните клипове на "Ислямска държава". Те се представят с псевдонимите, използвани в Сирия.
Всички интервюирани (без един) признават, че решението им да тръгнат от Сирия е вдъхновено от видеата на групировката и прочетеното в социалните мрежи.
Задачите се дават написани на листче хартия, а върху всяко е изрисуван черния флаг на "Ислямска държава", печата на "медийния емир" и мястото, където ще се снима.
"На листа пише само къде отиваш", без никакви подробности, казва Абу Хаджер ал Магриби, който е работил като оператор при джихадистите близо година. Понякога е снимал молещите се в джамията, понякога - войници в действие. Но неизменно се е стигало до заснемането на клане.
Той е бил един от десетимата оператори, които са записали последните часове на над 160 сирийски войници, заловени и избити през 2014 г. Кадрите му бързо стигат до публиката по целия свят, след като "Ислямска държава" разпространява видеото в социалните мрежи и то се появява в новинарските емисии на "Ал Джазира" и други телевизии.
Сега Абу Хаджер е в затвор в Мароко. Той е един от дезертьорите, разкрили пред "Вашингтон пост" вътрешна информация за най-мощната пропагандна машина, създавана от терористична групировка в историята.
Описаното от тях напомня на средновековно риалити шоу. Бойните сцени и публичните обезглавявания имат толкова сложен сценарий, че бойците и екзекуторите често правят по няколко дубъла.
Камерите, компютрите и другата техника пристигат с редовни доставки от Турция. Приема ги специална медийна дивизия. В нея властват чужденци, работили в новинарски канали или технологични компании.
Висшите служители се наричат "емири" и са равни по ранг на колегите си от армията. Те имат директно влияние върху стратегическите решения и ръководят стотици оператори, продуценти и редактори, които съставят привилегирована класа. Обикновените войници завиждат на статута, заплатите и условията им на живот.
"Това е цяла армия от медиен персонал", казва Абу Абдулла Магриби – втори дезертьор. "Те са по-важни от войниците. Плащат им повече, имат по-хубави коли. Те имат властта да окуражават хората да се бият и да привличат повече нови войници".
Тази власт се простира извън границите на халифата. Атаките в Париж бяха проведени от бойци, които са част от плаващата общност последователи на "Ислямска държава", която поддържа връзка предимно онлайн.
Заподозреният "мозък" зад атентатите във Франция – Абделхамид Абаауд, се е появявал няколко пъти във видеата на джихадистите.
САЩ и съюзниците им нямат добър ход срещу тази пропагандна лавина. Програмата на Държавния департамент за борба с посланията на ислямистите проведе няколко инициативи с минимален ефект. Онлайн привържениците на "Ислямска държава" се изплъзват от опитите да бъдат блокирани в "Туитър" и "Фейсбук".
Бившият оператор Абу Хаджер казва, че е решил да си тръгне, когато му се е наложило да работи в религиозните съдилища на халифата. Възгледите му не съвпадали с тези на висшестоящите, така че загубил привилегиите си – оръжията, заплатата, вилата, колата.
Започнали да го заплашват. Близък колега му дал документите, нужни за да излезе от Сирия, друг приятел му дал пари, за да успее да се върне в Мароко. Властите го чакали на летището в Казабланка. Сега е в затвора за три години.
На въпроса дали се тревожи, че видеата му ще привлекат други хора към "Ислямска държава", отвръща: "Донякъде се чувствам отговорен. Но не съм главната причина".
Дневник
Коментари
Добави коментар