Да бъде направен независим анализ на цялостната дейност на прокуратурата, каквото предложение бе записано в актуализираната стратегия за съдебна реформа, приета с голямо мнозинство от парламента. За това настоява Европейската комисия (ЕК) в препоръките си, които са част от оповестения в сряда доклад за напредъка на България по механизма за сътрудничество и оценка в областта на правосъдието и вътрешния ред.

Осъществяването на външен одит на държавното обвинение бе предложено от бившия правосъден министър Христо Иванов, но срещна категоричния отпор на главния прокурор Сотир Цацаров. В края на м.г. обаче премиерът Бойко Борисов коментира положително тази възможност по време на посещение в Брюксел.

Освен това ЕК настоява страната ни да прилага наблюдение над движението на конкретни знакови дела на досъдебна и съдебна фаза, свързани със случаи на корупция по високите етажи на властта и тежката организирана престъпност. Ефективното изпълнение на вече постановени осъдителни присъди също е отбелязано като проблем, с който българските власти трябва да се справят приоритетно.

Очаквано Висшият съдебен съвет (ВСС) за пореден път заема централно място в препоръките на евроекспертите, които отново подчертават, че са необходими резултати, "показващи прозрачно и последователно вземане на решения от ВСС във връзка с назначенията, като се прилагат ясни стандарти за професионални качества и етика и при своевременно вземане на тези решения".

Разследване на данните за корупция в СГС и приемане на ЗСВ

Еврокомисията препоръчва още да бъде извършено "безпристрастно разследване" на всички твърдения, свързани със системно прилагани корупционни практики на високо ниво в Софийския градски съд (СГС), както и на "евентуални сходни практики в други съдилища".

Отбелязва се и необходимостта от приемане на промените в Закона за съдебната власт (ЗСВ), изготвени още от екипа на предишния правосъден министър в съответствие с правителствената стратегия за съдебна реформа.

От ЕК подчертават, че измененията на ЗСВ трябва да дадат възможност за "по-голяма възможност за изразяване на мнение от отделните съдии и прокурори, и да гарантира тяхното прилагане в тясно сътрудничество със съдебните органи".

Не липсва и напомняне за съставяне на ясен график за прилагането на електронното правосъдие, както и за представяне на "необходимия капацитет за наблюдение и направляване на прилагането му".

Приемане на антикорупционния закон и създаване на единен орган

По линия на борбата с корупцията ЕК недвусмислено препоръчва да бъде приет антикорупционният закон, изработен от екипа на вицепремеира Меглена Кунева, който бе бламиран на първо четене от парламента, включително и с гласовете на част от коалиционните партньори на ГЕРБ.

Еврокомисията подчертава, че той трябва да регламентира "създаването на единен орган със солиден независим мандат за борба с корупцията по високите етажи на властта". От управляващите пък се очаква впоследствие да гарантират бързото създаване на новата структура и да я обезпечат материално.

В доклада фигурира и съвет за предоставяне на допълнителни правомощия на Агенцията по обществени поръчки, за да може да прави "задълбочени и основани на оценка на риска проверки на процедурите за възлагане на обществени поръчки". Настоява се и за продължаване на действията за справяне с корупцията по ниските етажи на властта в МВР, както и "в други рискови сектори в публичната администрация".

"Прогресът в борбата с корупцията и организираната престъпност е труден"

В обобщение от Брюксел коментират неофициално, че България вече значително изостава от Румъния в усилията си да се бори с корупцията по високите етажи на властта и тежката организирана престъпност

"Прогресът в борбата с корупцията и организираната престъпност е труден", допълниха от ЕК пред Mediapool.

В края на 2016 г. е възможно да има нов голям доклад, който да обобщи постигнатото от София и Букурещ за десетте години членство в ЕС. Със сигурност мониторинговият механизъм остава в сила до края на мандата на Жан-Клод Юнкер.

Като един от най-големите проблеми в българската съдебна система се съзира нейното управително тяло – ВСС. Според евроекспертите и през м.г. институцията е била неспособна да гарантира успешно интегритета на магистратите чрез провала на политиките по кадруване, оценяване и налагане на дисциплинарни наказания.

Брюксел отчита проваленото приемане на антикорупционния закон и дава да се разбере, че държи на него, защото България има нужда от "силен и независим орган, който да се бори с корупцията".

Пълните препоръки, включени в доклада на ЕК:

Независимост, отчетност и етика на съдебната власт

 България е създала условия за реформа на Висшия съдебен съвет (ВСС) и за укрепване на съдебния Инспекторат. Сега тези ангажименти трябва да бъдат приложени. Ще бъде важно също така да се доразвият предприетите мерки за подобряване на надеждността на случайното разпределение на делата и на назначенията.

     Да се осъществи реформата на ВСС чрез необходимите изменения в Закона за съдебната власт.

    Бързо да предостави на Инспектората към ВСС (ИВСС) правомощия и материални ресурси за изпълнението на новата му функция по гарантиране на етиката и борба с корупцията в съдебната система.

    Да изгради капацитет в рамките на ВСС и Инспектората към ВСС за наблюдение на прилагането и сигурността на новата система за случайно разпределение на делата в съдилищата. Тези институции трябва да бъдат прозрачни относно резултатите от инспекциите и последващите действия за справяне с установените проблеми.

    Да постигне резултати, показващи прозрачно и последователно вземане на решения от ВСС във връзка с назначенията, като се прилагат ясни стандарти за професионални качества и етика и при своевременно вземане на тези решения.

    Да осигури условия за безпристрастно разследване на различните твърдения за корупция по високите етажи на властта в Софийски градски съд, по-специално по отношение на възможни проблеми от системен характер, в това число евентуални сходни практики в други съдилища.

Реформа на съдебната система

През 2015 г. Министерство на правосъдието изготви обхватен пакет от изменения на Закона за съдебната власт, който беше широко обсъждан от магистратите и с който се цели изпълнение на правителствената стратегия за съдебна реформа. Традиционната препоръка за модернизиране на българските наказателни кодекси също остава валидна.

     Да приеме измененията на Закона за съдебната власт в съответствие с правителствената стратегия за съдебна реформа, в това число реформи за предоставяне на по-голяма възможност за изразяване на мнение от отделните съдии и прокурори, и да гарантира тяхното прилагане в тясно сътрудничество със съдебните органи.

    Да изготви набор от целенасочени законодателни изменения за справяне с ключовите проблеми в наказателните производства, по-специално проблемите, засягащи сложните дела за корупция или организирана престъпност.

    Да приеме цялостна реформа на наказателната политика в съответствие с идеите, заложени в стратегията за реформа на съдебната система.

Стандарти в съдебната система

През 2016 г. България следва да напредне в реформите на ключови елементи от съдебната си система, като бъдат предвидени включително подходящи промени на съдебната карта с цел повишаване на качеството и ефикасността като цяло, прилагане на електронното правосъдие, ясни стандарти за дисциплинарните производства и постоянство в реформата на прокуратурата.

     Да приеме реформа на съдебната карта на районните съдилища и да представи пътна карта за рационализирането в по-общ план на съдилищата на всички равнища с цел повишаване на качеството и ефикасността като цяло, в това число пренасочване на ресурси, където е целесъобразно, въз основа на цялостен анализ на натовареността на съдилищата.

    Да установи ясен график за прилагането на електронното правосъдие и да представи необходимия капацитет за наблюдение и направляване на прилагането му.

    Да въведе практика на мотивиране на дисциплинарните решения в съответствие с ясни и обективни стандарти и принципи. Да извърши независима оценка на дисциплинарната практика на сегашния ВСС в периода от 2012 г. досега.

    Да започне независим анализ на прокуратурата, както е заложено в правителствената стратегия за съдебна реформа, като се държи сметка за вече осъществените мерки за реформа.

    Корупция

Инициативите в тази област следва да се съсредоточат върху прилагането на новата национална стратегия за борба с корупцията, приета през пролетта на 2015 г. Основен приоритет следва да бъде бързото повторно разглеждане от Народното събрания на предложенията на правителството за нов закон за борба с корупцията, като се отчитат всички конкретни опасения, но и като се гарантира, че основните елементи са в съответствие с целите, заложени в стратегията за борба с корупцията.

    Да приеме нов закона за борба с корупцията в съответствие със стратегията за борба с корупцията, предвиждащ включително създаването на единен орган със солиден независим мандат за борба с корупцията по високите етажи на властта. Да гарантира бързото създаване на новата институция и да й предоставя необходимите ресурси.

    Да приеме изменения в Закона за администрацията с цел укрепване на правомощията и независимостта на вътрешните инспекторати и да създаде единен набор от минимални стандарти за публичния сектор във връзка с оценката на риска в задълженията за докладване.

    Да предостави на Агенцията по обществени поръчки правомощия и организационен капацитет за извършване на задълбочени и основани на оценка на риска проверки на процедурите за възлагане на обществени поръчки.

    Да продължи с действията за справяне с корупцията по ниските етажи на властта в МВР. Да стартира подобни действия в други рискови сектори в публичната администрация.

    Да наблюдава напредъка по наказателните дела, свързани с твърдения за корупция по високите етажи на властта, включително на етап досъдебно производство и съдебно производство, и да прилага мерки за справяне с установените проблеми.

    Организирана престъпност

България все още трябва да постигне солидни резултати във връзка с налагането на окончателни присъди по делата за тежка организирана престъпност. Ще бъде важно да се гарантира, че са въведени правни и институционални условия, които позволяват на правоприлагащите органи и на съдебната система да работят ефективно.

    Да наблюдава напредъка по наказателните дела за тежка организирана престъпност, включително на етап досъдебно и съдебно производство, както и изпълнението на постановените присъди, и да прилага мерки за справяне с установените проблеми.

    Бързо да отстранява установените проблеми от правно естество, отнасящи се до компетентността и функционирането на ГДБОП към МВР, и да осигури необходимата организационна стабилност на дирекцията, за да може тя да върши работата си.

    Да измени Закона за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество, за да се позволи на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество да работи ефективно.

mediapool.bg