Само 12 процента от българите вярват в независимостта на медиите в страната. Гражданското доверие в тях е намаляло още повече, съобщиха наблюдатели на фондацията "Конрад Аденауер" (ФКА) в анализ на данните от представително проучване за обществените нагласи.

В същото време 67 процента от гражданите се чувстват недостатъчно информирани за това какво правят политиците.

ФКА и фондация "Медийна демокрация" (ФМД) представиха и резултатите от годишния мониторинг, с който се изследва как медиите отразяват политиката в България. Министър-председателят Бойко Борисов и президентът Росен Плевнелиев са по-позитивно възприемани отпреди, е един от изводите.

Българският медиен бранш не може да избяга от лошата си слава. "Едва един на осем българи вярва в реалната свобода на медиите", коментира резултатите Кристиан Шпар, ръководител на медийната програма на ФКА за Югоизточна Европа.

Агенцията "Маркет Линкс" е анкетирала 1000 българи през декември 2015 г. "В България няма системен натиск върху критичните журналисти, но присъстват различни видове влияние от политически фигури, медийни
собственици и рекламни фирми. Несигурни трудови отношения и автоцензура ограничават медийната свобода", посочи Шпар. Причини за липсата на независимост според него са тенденцията към монополизиране на печатната преса, неефикасните законови рамки и слабата саморегулация.

България заема 106-то място в международната класация за свободата на словото, изиготвена от "Репортери без граници". ФКА публикувала и други изследвания за медийната криза и натиска върху журналистите в България.

"Политическите лидери трябва да инвестират в една модерна и отворена информационна политика", препоръчват от ФКА. Фондацията организира семинари за комуникационни специалисти от политиката, за да подчертае професионалната роля на пресаташетата.

Бойко Борисов е увеличил популярността си с 23%

Според анализ на политическото медийно отразяване министър-председателят Бойко Борисов е най-споменаваната личност, показва годишният медиен мониторинг на ФКА и ФМД. Борисов успява да увеличи своята популярност и е споменат в 23% от анализираните статии и новинарски предавания (на база на телевизионните канали БНТ, бТВ, Нова ТВ; вестниците Труд, Телеграф).

Президентът Росен Плевнелиев е на второ място. Позициите 3 до 5 за най-споменавани политици (2015) се заемат от Радан Кънев (Реформаторски блок), Румяна Бъчварова (министър на вътрешните работи, ГЕРБ) и Христо Иванов (Реформаторски блок, бивш министър на правосъдието).

Предишната година най-популярни бяха Сергей Станишев (БСП), бившият премиер Пламен Орешарски и Лютви Местан (тогава все още председател на ДПС).

Сред всички водещи политици най-позитивно в медиите през 2015 г. се гледа на Борисов и Плевнелиев. Медийният рейтинг на Борисов е 3,1. Това означава, че премиерът се споменава три пъти повече в позитивна
отколкото в негативна светлина, обясняват от ФКА.

Рейтингът на Плевнелиев е 1,9 (изследваниса телевизионните канали БНТ, бТВ, Нова ТВ; вестниците Труд, Телеграф и 24 часа; онлайн порталите Блиц, Дневник и Offnews; април –декември 2015). През 2014 г. медийният образ на Борисов и Плевнелиев беше представен по-скоро в критична светлина. През изминалата година негативно от медиите бяха отразени Волен Сидеров (Атака, рейтинг -8,6),
Радан Кънев (-4,3), Лютви Местан (-1,6) und Михаил Миков (председател на БСП, -1,5).

"Трябва да се отбележи, че политическите партии като такива са по- малко отразявани от медиите", каза ръководителят на изследването  Орлин Спасов (ФМД). "По принцип медиите се концентрират върху личности, не върху партии. Отделни политици са възприемани често по-позитивно от съответните партии". Актуално негативен е преди всичко медийният отзвук за БСП. ДПС също е отразявана предимно критично, с изключение на вестник "Телеграф". Реформаторският блок, който е част от правителството, е силно критикуван от повечето медии и неутрално представен от други. Партията на премиера Борисов, ГЕРБ, има равен брой ярки поддръжници и критици в медиите, коментира Спасов.

Според анализа на фондация "Медийна демокрация" eвропейската криза с бежанците е представена в българските медии предимно неутрално. Позицията на президента Росен Плевнелиев към бежанците е представена като подчертано позитивна.

Медиите отразяват като силно критично отношението на Българската православна църква, както и на пред- ставители на полицията и вътрешното министерство. Румяна Бъчварова е цитирана с преобладаващи неутрални и позитивни коментари. За медийния мониторинг на двете фондации в периода от януари до декември 2015 г. агенция "Маркет Линкс" анализира повече от 40 000 отделни новини от три различни ежедневници (Труд, Телеграф, 24 часа), три телевизии (БНТ, бТВ, Нова ТВ) и три онлайн медии (Блиц, Дневник, Offnews).

dnevnik.bg