"Вие хубаво ни освободихте от турците, но от вас кой ще ни освободи?"
Екзарх Антим Първи
Един от най-тежките митове в българското национално съзнание и до днес е свързан с Освобождението. "Освободителният мит" се основава на елементарната представа, че е възможно някой друг да ни освободи, без сами да сме отговорни за свободата си. Този мит обилно се подхранва повече два века. Негова опора е помощният мит за "освободителните мисии" на Русия на Балканите и в частност по отношение на България. Този мит е дълбоко вкоренен в съзнанието на българина и се крепи най-малко на два фактора - мощна многовековна руска пропаганда от епохата на Възраждането до днес и незнанието и незаинтересоваността на голяма част от българите да научат историческите факти и събития от своето минало, за да ги анализират и да направят своите изводи за истинската същност на руската политика към България.
Този мит се основа на комплекс за малоценност, дълбоко внедрен в българското историческо съзнание. Този комплекс създава и пагубния фило-фобски комплекс по отношение на Турция, Русия и Европа. Особено пагубно се оказа русофилското суеверие, както точно го определя Димитър Благоев – предпоставка за националните погроми на България през ХХ-ти век. Комплексите за малоценност все пак произтичат и от исторически реалности. Те не възникват в резултат само от националните погроми през ХХ-ти век, а много по-рано. Вазовите чичовци прекрасно илюстрират тези български комплекси. Образно и геополитически казано те се изразяват в това, че сме в "чрево адово" – това населявано от нас място, което е обект на завоевателните мераци на две евро-азиатски империи и на всичките ни съседи.
В този аспект усилието на Апостола на Свободата изглежда трагично. Защото той се бори за вътрешно и външно освобождение със собствените сили на народа, а не чака друг да ни завладее и освободи от грижата за собствената ни свобода. Пробуждането на народа се оказа задача непосилна дори след повече от свободен век. Наистина само заспали народи имат нужда от будители… Именно това дава основание на Стоян Михайловски да пише, че българите са освободени, но не и свободни – в началото на ХХ-ти век, а бихме казали и до днес.
Първи мит – Освобождението е еднократен акт, състоял се с подписването на Сан-Стефанския предварителен договор за мир
Освобождението не е еднократен акт, а процес, който продължава десетилетия. Всъщност ние като народ сме изстрадали свободата си достатъчно много сами. И сме направи нещо немаловажно за своето освобождение. Пътят на българите към Освобождението е дълъг и труден: минава през борбите за създаване на независима българска църква, през Априлско въстание, решенията на Цариградската конференция, участието в Руско-Турската война, Съединението и Сръбско-българска война, Обявяване на българската независимост, Балканските войни, първата и Втората световни войни та до днес...
Националната митология на всеки народ е неизбежна част от неговото национално съзряване. "Въобразяването", т.е. самоосъзнаването на всяка нация е дълъг исторически процес. "Въобразяването" на българската нация започва сравнително късно – чак към края на ХVІІІ-ти и началото на ХІХ –ти век, ускорява се бързо през 60-те и 70-те години, минава през възстановяването на независима българска църква, за да се достигне до изграждането на новата българска държава след 13 юли 1878 г.
Процесът на освобождение не спира с този етап. Следващият етап е двуединен – освобождаване и на станалите под турска власт българи – около една трета от българския народ остава в пределите на Османската империя и след Съединението.
Пряко свързан с освобождението е и въпросът за независимостта на държавата. Една освободена страна не значи, че е независима. Обявяването на българска независимост на 22 септември 1908 г. е само формален акт. Формално България е васално на султана княжество, но фактически то е много по-малко зависимо от Османската империя, отколкото от своята "Освободителка" – Руската империя. В този смисъл борбата за независимост придобива двояк израз – като стремеж към премахване на формалния васалитет (който пречи на страната да бъде равноправен субект в международните отношения) и към постигане на фактическа независимост - икономическа и политическа от Великите сили и най-вече от Русия.
Втори мит – Българската държава възкръсва на 3 март 1878 г.
Юридически България се възстановява като държава на 13 септември 1878 г. с подписването на Берлинския договор. Но възкръсването на българската национална държава не означава: пълноправно освобождение; пълна независимост; възстановяване на суверенитета върху всички български земи, признати с референдума за учредяване на Българска Екзархия и с решенията на Цариградската посланическа конференция. Интересите на империите по това време, на всички без изключение, е да не се създаде голяма независима държава на Балканите. В резултат на недалновидна политика, патриотарски илюзии и митове настъпват националните погроми през 1913 г. и 1919 г. Битката за освобождение на националното етническо пространство завършва с провал. А през 1944 г. настъпва краят на независимата българска държава със съветската окупация и окончателния отказ от бленуваното национално обединение. Това поражда не само дълбока покруса, но и силни негативистки комплекси, които се проявяват особено силно днес.
Трети мит - Руските войски "са освободили целокупна България", но "лошият" Запад нарушил Свети-Стефанския договор
Резултатите от руско-турската война към деня на подписването на предварителния мир в Сан Стефано – фактическо примирие са следните:
Руската армия, заедно със съюзните румънски войски са окупирали Северна централна България. В Южна България са окупирани само Софийския санджак до Горна Джумая, долината на Марица до Одрин и пътя от Одрин до Сан-Стефано. В Черно море господства османският флот и от крайбрежието е окупиран само Бургас. В Западна България Сърбия е окупирала българските градове Ниш, Бела паланка, Пирот, Враня, Кула, Цариброд и Трън. До сключеното в Одрин примирие Русия не е окупирала Видин и цяла Североизточна България, а в крепостите Русе, Силистра, Шумен и Варна са останали силни турски гарнизони.
Следователно цяла Македония, Беломорието, Родопите, цяла Североизточна България и част от Северозападна България, цялото черноморско крайбрежие с изключение на Бургас са останали под османо-турски контрол.
Затова и прелиминарният договор е фактическо примирие, което цели турските войски да се изтеглят без бой и тези територии да бъдат изтъргувани на истинските мирни преговори през юли в Берлин. Никой окончателен мирен договор не може да даде на победителката повече земи, отколкото тя е окупирала по време на войната. Това е закон, който не може да бъде отменен по никой начин. Например по време на Френско-пруската война от 1870-1871 г. Пруската армия стига до Париж, но към обединена Германия не е присъединена окупираната Североизточна Франция, а само Елзас и част от Лотарингия.
При това положение, особено когато не са окупирани Македония и Беломорието, а и цяла Североизточна България, не може да се очаква новосформираното българско княжество да е разположено в българските етнически граници. Впрочем тайните уговорки на Русия с Австро-Унгария и Великобритания изключват това предварително.
Разпространеният от русофилско-комунистическата пропаганда мит, че Западните сили са извечни "врагове на България", защото са предотвратили създаването на велика Сан-Стефанска България и до днес участва в хибридната война против опитите ни да създадем европейска, свободна и независима България. Сан-Стефанска България не е свободна и независима, а васално княжество, което трябва да остане под контрола на Русия на практика докато тя прецени, че положението "се е стабилизирало". В тайните руски документи тази България се обозначава като "Балканска област" и "отвъддунавска територия".
Сан-Стефанска не е целокупна историческа България, защото Русия отнема от България Северна Добруджа за себе си и по-късно я разменя с Румънска Бесарабия. Нишко и долината на Българска Морава са предадени по прелиминарния договор на Сърбия. Но Сърбия е окупирала и български територии чак до Драгоман и Трън, както и Кула на северозапад. Едва с Берлинския договор тези земи – Цариброд, Трън и Кула се връщат на България. Благодарение на Великобритания и Германия в Берлин останалите под турска окупация Варна и цяла Североизточна България, както и Софийски санджак се дават на княжество България.
Признатата от всички Велики сили на конференцията в Цариград естествена и разумна българска етническо-конфесионална граница на Екзархията (наистина без Беломорието, в което българите са конфесионално разделени – патриаршисти, екзархисти и мюсюлмани!), но за сметка на това с цяла Добруджа и с целия Нишки санджак е в интерес на българските национални интереси, защото е въпрос на време присъединяването на Беломорието. Тончо Жечев пише, че в основата на освобождението е било очертаването на народността, езика и вярата в границите на Българската екзархия и че тъкмо руската намеса е предотвратила естествения път към освобождението и независимостта на българите в рамките на и без това разпадащата се Османска империя.
Сан-Стефанската граница е начертана с оглед на руските геополитически интереси. С всичките си противоречащи на българските интереси клаузи Берлинският договор предпоставя едно уравновесяване между пълното влияние на Русия върху българското княжество и интересите на останалите европейски велики сили, които го възпират.
Ролята на Русия в българската нова и най-нова история е или фалшифицирана, или най-малкото превратно представена. Защото българското освобождение, постигнато в резултат и на руската експанзия към топлите морета ни е донесло много повече отрицателни, отколкото положителни последици. Това произтича от факта, че руският фактор се е проявявал най-вече като военно-окупационен, диктаторско-политически и духовно-догматически. Да не говорим за днешната му енергийно-икономическо-политическа роля. Най-често намесата на Русия в българските работи е била военно-политическа – от войните за наследството на Османската империя до повторното "освобождение" през 1944 г., и догматично-идеологическа – подготовката на българската интелигенция и особено духовенството за ролята, които им се отрежда, съобразно руските интереси.
Истинската роля на Русия се проявява най-ярко при борбите на българския народ за църковна (духовна) самостоятелност, за национално освобождение и за истински независима българска държава. И в трите случая официалната руската политика са противоположна на българските национални интереси – Русия подкрепя Цариградската патриаршия, а не българските църковни дейци, всячески е пречела на българите самостоятелно да се освободят и води борба след като ни е "освободила" против българската независимост.
Особено важно е да се разбере ролята на Русия за нашето освобождение и независимост. Русия се бори не за освобождението на православните братя-славяни, а за да си осигури геополитически плацдарм за превземането на Цариград и контрол над Проливите. Последното, което Русия би желала, е да се постигне една обединена, независима и силна България в нейните естествени етнически, исторически и геополитически граници. Както се изразява един руски дипломат през 1914 г. "това е кошмар за интересите на Русия". Русия като велика сила се стреми към постигане на едно уравновесяване между България, Сърбия и Румъния, които, разбира се, смята за своя "естествена придобивка".
Директорът на Азиатския департамент (тайната полиция на Руската империя) Мелников пише през 1881 г. до руския консул в Русчук дълго писмо за политиката на империята спрямо Княжество България и текущите задачи на агентите. В него между другото се казва: "Вие говорите, че не сме воювали за някакъв си принц Батенберг? Аз съм съвършено съгласен с това, но още по-малко сме воювали заради някакви си Петко, Драган и Степан. Под секрет ще ви кажа, ме не е било заради някакви си братушки. Нашата задача беше да прочистим пътя до известен пункт, в косвен смисъл ние постигнахме това, но в Берлин ни преградиха този път, следователно сме длъжни да го постигнем с други средства..."
Още по-парадоксално е, че ни освобождава държава, която държи в робство не само десетки други народи, но и собствения си народ. Когато пристигнали в България обикновените руски бойци се дивели от какво освобождават своите братя – българите имат собствени общини, църкви, училища. Те притежават собствени къщи, имат своя частна собственост – поземлени имоти, добитък, а някои занаятчийски и дори промишлени предприятия. За всичко това руските селяни могат само да мечтаят – та доскоро те са били продавани като добитък от своите господари помешчиците. Свидетелства не друг, а Ф. Достоевски:
"...Помня, че още преди обявяването на войната бях чел в наши най-сериозни вестници предвиждания за шансовете в предстоящата война и за необходимите разходи и излизаше, че безспорно, "навлизайки в България, ще бъдем принудени да изхранваме не само нашата армия, но и умиращото от глад българско население"... та с така изградена представа за българите ние тръгнахме от бреговете на Финския залив и на всички руски реки да проливаме кръвта си за тях – поробените и изтерзаните, и изведнъж видяхме китните български къщички с градинки около тях, цветя, плодове, добитък, обработена земя, която богато се отблагодарява за грижите, и като връх на всичкото по три православни църкви на всяка джамия — и ще се бием за вярата на поробените! "Как смеят!" — кипнаха мигновено оскърбените сърца на някои освободители, лицата им пламнаха от обида. "Ами ние сме дошли да ги спасяваме, значи те трябва да ни посрещат едва ли не на колене. Да, ама те не коленичат, те ни гледат накриво, даже май не ни се и радват! Не ни се радват на нас! Вярно е, посрещат ни с хляб и сол, ама гледат накриво, накриво!…"
Сан-Стефанският мит и "русофилското суеверие"
Сан-Стефанският мит и до днес омагьосва сърцата на наивните българи, които смятат, че "Велика Сан-Стефанска България" е била волята на "Освободителката". Разбира се, за Русия "Сан -Стефано" е блъф за вътрешно-руско и най-вече за българско ползване. "Не можеше Александър Втори да въодушеви своя народ за войната с Турция като разкрие истинската цел на Империята – завземането на Цариград и контрола над Проливите – не – той облече действителната задача на войната в идеологически одежди – освобождението на жестоко потиснатия православно-славянски народ", пише през 1939 г. философът Димитър Михалчев.
Руската дипломация умело създава един прекрасен мит, за да формира, както се изразява Димитър Благоев онова "русофилско грубо политическо суеверие", което ще доведе до национални погроми, но и досега омагьосва много патриотарски и крайно националистически настроени българи.
До сключването на Берлинския договор Русия изобщо не разглежда България като бъдещ политически субект. За нея това е окупирана в резултат от войната територия. По правило Русия първо "освобождава", а после присъединява завоюваните територии и народи под една или друга форма към империята – такава е съдбата на Крим, Украйна, Полша, Финландия, Грузия, Армения, Средна Азия. В руските дипломатически документи от онова време "отвъддунавската територия" никъде не се нарича България.
Пети мит - Русия иска да има велика и независима Сан-Стефанска България
Договорът в Сан-Стефано за Русия няма реално значение. Той има само идеологико-пропаганден смисъл.
Има руски защитници в България, пише социалистът Кръстю Раковски през 1895 г., които вярват, че Русия иска създаването на една велика България. Но тези руски защитници имат голям недостатък - те не четат руските вестници. . . Действителното желание на руската дипломация е да не види никой път България една силна и независима държава. Такава една България не влиза в интересите на Русия, защото тогава тя не ще има влияние над нея... Наопаки - една слаба и разпокъсана България - ето идеала на руската дипломация".
Шести мит - стремежът на Русия към Цариград и Проливите е в интерес на България
Даваме думата отново на Кръстю Раковски: "Пътят на Русия към Цариград значи за нас политическа смърт. . . ако русите влязат още веднъж в България, под един или друг предлог, то те вече не ще излязат. Ний трябва да разберем, че опасността за нас иде от Русия и към нея трябва да водим една систематическа отбранителна политика, като се опираме на всички враждебни ней елементи. В разбирането на тази политика е спасението на България и рано или късно тази политика ще бъде политиката на голямото мнозинство на българския народ. Колкото повече ний напредваме в политическото си развитие и се проникваме с духа на независимостта и свободата, толкова повече у самия народ ще се усилва желанието да се освободим от всяко покровителство, било то руско или друго".
Седми мит - Българското освобождение не само е безкористно, но и безплатно
В брой № 2 на Държавен вестник от 10. 01. 1884 г. е публикуван следният Указ № 1144. "Ний Александър І С Божията милост и народна воля княз на българите Провъзгласяваме: Народното събрание прие, Ний утвърдяваме следующата КОНВЕНЦИЯ за изплащане от България на Русия разноските по окупацията на Княжеството от Руските Импер. Войски, съгласно с определението на Берлинский договор". В пълния текст се описват размера и сроковете за заплащането, където "безкористната" помощ е определена на 10 680 250 книжни рубли и 43 копейки, което по онова време се равнява на 32,5 тона злато.
Момчил Дойчев, Дневник
Коментари
112
ШУМЕНСКИ ВЕСТНИК ДА ОТПЕЧАТА ТАКАВА СТАТИЯ -ТОВА ВЕЧЕ Е РЕВОЛЮЦИЯ В МИСЛЕНЕТО И Е ПРЕКРАСНО.ЛЕДОВЕТЕ СЕ ТОПЯТ И РУБЛОФИЛИТЕ ГО ИЗЖИВЯВАТ БОЛЕЗНЕНО.........АМИ ТАКА ЩЕ Е,САМО С ОПОРНИ ТОЧКИ ТРУДНО СЕ ЖИВЕЕ.......
виц
Аз съм мъничък Шумкар .
Ердоган ми е господар.
Продавам се на всеки
че съм роб вовеки.
osman pasha
които е писал това просто е малоумник неможе това да се расаждва гледаи филма капитан петко воиивода и ако можеш да мислиш малко ще разбереш как западните сили ни онищояват всячески както и сега го правят затуи сме на това дереже заради нашите оправници запомнете че с русия сме по добре
* Коментар транслитериран от системата
1 2историк
Над 60 години съм с 35 годишна практика като историк и преподавател и колкото повече навлизам в дебрите на историческите събития, толкова повече се отвращавам от използването на историята за политически цели. Стигнал съм до извода, че на политик, поп, циганин и "историк" не трябва да се вярва.
Историята е науката,която най-често се употребява за сиеминутните политически цели на управляващите в момента. Това става, чрез пропускане,преиначаване или едностранно тълкуване на факти и събития.
Такъв е случаят и с "колегата" М. Дойчев.
За да разберем събитията около Освобождението на България от турско робство трябва да имаме предвид обстановката в Европа през последната четвърт на 19 век. Ще посоча само някои от тях:
1. Велико щастие за балканските християнски народи в т.ч. и българите е че империалистическите стремежи на Русия за завладяване на проливите и излаз на Средиземно море съвпадат с национално - освободителните стремежи на тези народи.
Още по-велико щастие е, че Другите Велики сили се противопоставят на Русия и тя е принудена да създава национални държави на Балканите, считайки, чете ще бъдат нейни сателити в знак на благодарност и по този начин тя косвено ще реализира намеренията си.
2. За Балканите претендира и Австро-Унгария. Стига се да споразумения между Русия и Австро-Унгария за подялба на Балканите на свери на влияние.
Западните за Австро-Унгария с крайна цел Солун и Източните за Русия с крайна цел Константинопол.
3. През целия 19 век международните отношения в Европа се определят от решенията на Виенския конгрес от 1815 г. за баланс между Великите сили и всяка промяна в Европа да става само с консенсус между Силите.
4. Русия е бита жестоко в Кримската война и тя се страхува дапровежда самостоятелни акции без одобрението на Силите.
Руско-турската освободителна война е инспирирана от Априлското въстание и никой от историците не поставя този факт под съмнение. То поставя пред Европа за окончателно разрешаване на т.н. "Български въпрос" - създаването на българска държава.
Великите сили правят опит за разрешаване на въпроса с проекта за решения на Цариградската конференция от края на 1876 г. Той предвижда на територията на Българската екзархия да бъдат създадени две автономни християнски области: Източна с център Търново и Западна с център София.
След провала на конференцията по вина на Турция подстрекавана от Англия Великите сили дават съгласието си Русия да започне война срещу Турция с крайна цел създаване на Българска държава.
Русия започмадипломатическа подготовка на войната преговаряйки с главните играчи Англия и Австро-Унгария. Към първата поема ангажименти да не влиза в Константинопол, а към втората да не създава на Балканите голяма славянска държава. и т. н.
Ще се спра само на някои от целенасочените фактологически грешки на "колегата" с които се стреми да манипулира истината или проявява незнание. Както казваше нашият професор А. Пантев:"колеги трабва да четете повече".
1. Създаването на българска държава е посочено в Сан стефанския договор Васално трибутарно княжество с посочените в договора граници. Не случайно договорът е прелиминарен /предварителен/ и съставителят му граф Игнатиен с него целенасочено нарушава предварителните договорености, както казва той: "за да има какво да се отстъпва". Берлинският договор както казваше проф. Николай Генчев :" е анти български,анти балкански и накрая анти европейски защото залага бурето с барута на Балканите довело в края на краищата и до Първата световна война.
2. в посочения трети мит "колегата" допуска няколко груби грешки:
а/ до края на войната Русе и Силистра са освободени от руската армия, само Шумен и Варна са освободени след подписването на Берлинския договор.
б/за ролята на Русиу в българските църковни борби - тя има два периода : до 1864 г. Русия подкрепя Патриаршията с цел ччрез нея да запази влиянието си над всички православни християни, но по този начин губи влиянието си сред българите; и след 1864 г. когато за посланик в Константинопол идва граф Игнатиев, с цел да запази и увеличи руското влияние сред българите той подкрепя техните борби.
в/ Азиатският департамент не е тайната полиция на Русия, а отдал към Външното и министерство занимаващ се и с проблемите на Османската империя.
За изказванията, че Русия ни е "поробила" след Освобождението:
- Руското влияние в Княжество България е много силно до преврата и контрапреврата от 1886 г. довел до свалянето на кназ Батемберг и последвалата политическа криза. За това силно руско влияние имат голяма вина и българските управляващи, които при всяка малко по-критична ситуациа търсят руска намеса за да решат проблемите си /1881 г., 1886 г. /
В отношението си към Балканите Русия има стратегическо разминаване: Нейните геополитически интереси за излаз на Средиземно море се разминават с интересите на бурно развиващия се руски капитал, който е насочен към Средна Азия и Далечния изток и т.н. и т.н. , че станах много, ама мнаго многословен.
и недейте забравя: Не вярвайте на....
до историк
Наистина сте много, ама много многословен за жанр "Коментар". Но четенето винаги си струва.
Като авторите на сайта нямат убедеността, че читателите им не са само клюкари, не откриват и рубрики за смилени, но не моментни теми.
До многословния "историк"
Типично за историците - да се оплюват и демонстрират "знания". Май тези митове, за които пише вашият "неколега", се въртят и във вашата глава, както и на Пантев.
Пантев:"колеги трабва да четете повече". Освен четене се изисква и разбиране, "историко". А ти не си разбрал същността на написаното от М. Дойчев.
Старчето - историк
няма когнитивни способности. Ако беше разбрал статията щеше да пише мит номер ... не е верен, защото ...
Една от причините нашите ученици да са на последните места на тестовете PISA са такива "преподаватели" като многословния "историк", които не формират умения за разбиране на текст.
Анонимен
Четенето с разбиране не е работа за всеки, особено с напредване на възрастта.