Със 106 гласа "за", 41 "против" и 9 въздържали депутатите одобриха на първо четене промените в Закона за местните данъци и такси, с които се предвиждат няколко промени за такситата, най-съществената от които е въвеждането на общински данък за тях. Предвижда се той да бъде в рамките на 400-1000 лв. Обсъждането на текстовете мина през бурни дебати, при които депутати извън ГЕРБ изказаха различни аргументи против предлаганите промени.
Промяната се предлага с проект, подкрепен от депутати от ГЕРБ, Патриотичния фронт, АБВ и БДЦ и предвижда за всички останали дейности превозвачите да се облагат по Закона за корпоративното подоходно облагане или Закона за данъците върху доходите на физическите лица.
С гласуване на пет дни беше определен срокът за внасяне на нови предложения преди второто четене на предлаганвия проект. Между първо и четене ще се внесат доста поправки, които ще изгладят страховете и ще гарантират по-добър закон, обяви председателят на бюджетната комисия и депутат от ГЕРБ Менда Стоянова.
Тя защити внесения проект, като обяви, че и от думите на другите депутати по време на дебата се е разбрало, че проблем номер едно в този бранш е, че не плаща данъци - нито корпоративен, нито осигуровки.
Има много фиктивни служители на трудов договор в големите фирми, не може да се идентифицира за кого работят така наречените копърки. Тези проблеми ще бъдат отстранени с този законопроект, обясни Стоянова. Тя мотивира въвеждането на алтернативния данък с това, че ще се избегне неплащането на налози и ще има приходи в общините.
Налогът се предвижда да се плаща от превозвачите, които са регистрирани в Автомобилна администрация, те подават заявление до съответния кмет и те ще бъдат задължени да внесат данъка преди получаването на разрешeнието от общината. Така превозвачът ще носи отговорност.
Предвижда се и чрез поправки в Закона за автомобилните превози искащият да извършва таксиметрова дейност да регистрира всички водачи, с които има договор, в Автомобилната администрация като този регистър ще е публичен. В общината също ще се дава списък на всички водачи.
В отговор на реплики по време на дебата Стоянова обясни, че наистина в момента касовите апарати на такситата не дават възможност за онлайн връзка с НАП и явно следваща стъпка е да се променят изискванията към тях.
Един от най-големите критици на внесените поправки - депутатът от Реформаторския блок Гроздан Караджов, обяви предлагания алтернативен данък за недоносен.
Ние сме създали мафия през годините, която днес предстои да бъде препотвърдена, обяви при обсъждането Караджов и допълни, че шофьорите били като крепостни селяни към фирмите. Той изчисли на глас, че тези, които са към големите фирми месечно им дължат около 2400 лв. и каквото успеят да изкарат отгоре с него живеят. В резултат първото, от което спестявали, били осигуровките.
Румен Гечев от БСП изрази съмнение, че този данък ще е от полза за бюджета, като посочи, че по груби изчисления бюджетът не успява да събере годишно около 100 млн. лв. ДДС от таксиметровите превозвачи.
Несъбраните данъци от таксиметровите шофьори не са техен проблем, а на администрацията, която се занимава с това, коментира народният представител от БСП Георги Свиленски.
Предвижда се поправките в закона да влязат в сила от 1 януари 2017 г.
След протести миналата седмица на таксиметрови шофьори, недоволни от това, че от 1 април трябва да преминат на патентен данък, ГЕРБ и АБВ се обединиха около идеята за намаляване на долния размер на границата на патентния данък от 400 на 300 лева, което било важно най-вече за превозвачите в малките общини.
dnevnik.bg
Коментари
Такси
Повече не вярвам на герб.За мен вече са най корумпирани,то и днешния арест на шефа на ДАИ го доказа.Абв и те са същите.Браво на БСП и Караджов Киото се опълчиха на картела.Жалко,че нямят ЛИЧНОСТ като Марешки ололо тях,която да мисли за обикновения ЧОВЕК!