Депутатът от "Демократи за силна България" (ДСБ) и бивш председател на вътрешната комисия Атанас Атанасов изнесе данни, че министерството на транспорта управлява зле не само контролните си органи, а и държаните дружества, които са с принципал транспортния министър. Атанасов акцентира върху "Летище София" ЕАД.
"Не само контролните органи на министерството на транспорта, а и държавните предприятия, които са с принципал министъра на транспорта се управляват лошо. И това се отразява върху финансовите резултати на тези дружества". Атанасов даде пресконференция, посветена на тема: "Има ли здраво място в министерството на транспорта?".
Депутатът изнесе данни за финансовото състояние на "Летище София". Те показват, че въпреки многото пътници, приходите са минимални на фона, на това, което постигат другите две големи летища в страната. Атанасов цитира данни от 2014 г., според които при 3.5-3.8 млн. пътници годишно приходите са малко над 5 млн. лв. За сравнение при същия брой на пътниците, летищата във Варна и Бургас постигат печалба в размер на 31 млн. лв. Атанасов използва информация от 2014 г., тъй като такава за 2015 г. липсва. Друга аналогия, която направи депутатът от ДСБ, бе приходите на "Летище София" през 2008 г., които са били шест пъти повече.
Финансовите резултати показват лошо управление, което според Атанасов е следствие от нецелесъобразни договори, които са сключени след нагласени обществени поръчки на завишени цени. Той обаче не даде пример за такива.
Освен това Атанасов посочи, че "Летище София" е изгубило 27 млн. лв. във фалиралата КТБ. А към настоящия момент националния превозвач – авиокомпания "България Ер" дължи на дружеството 60 млн. лв. Защо не се събират тези пари?, попита реторично Атанасов.
Пряко отговорни за управлението на дружеството са изпълнителния му директор Христо Щерионов и председателя на борда на директорите Тихомир Иванов, които са назначени по време на мандата на правителството на Пламен Орешарски. Защо обаче сегашният министър на транспорта Ивайло Московски не предприема действия при такива лоши резултати на дружествата, които са с принципал ръководеното от него ведомство, попита Атанасов.
Атанасов повтори позицията на ДСБ от началото на април, че Московски трябва да подаде оставка. В началото на април след корупционните скандали в изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" ДСБ поиска транспортният министър да се раздели с поста си. Тогава премиерът Бойко Борисов го защити.
Според Атанасов концесия на "Летище София" е по-добрият начин за управление. Той нарече абсолютен "нон сенс" обяснението на Московски, че тя е страшно наложителна, за да могат парите от концесионните такси да бъдат използвани за оздравяването на БДЖ. Съгласно закона, парите от концесионни такси отиват в сребърния фонд и не могат да се ползват директно за друго държавно дружество, защото това би било държавна помощ. Тя обаче се допуска само със съгласие на Европейската комисия, обясни Атанасов.
По думите на Атанасов подобни били резултатите и начина на управление и в държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура", за което не представи конкретни данни.
dnevnik.bg
Коментари
Добави коментар