Новите водачи ще разполагат с една трета по-малко контролни точки през първите две години след получаване на книжка, това решиха днес депутатите от транспортната комисия, като приеха на второ четене промени в Закона за движение по пътищата. Целта на новия регламент е те да бъдат по-внимателни на пътя, тъй като според статистиката на МВР, водачи без опит по-често стават причинители на тежки катастрофи с жертви и ранени.

Според сега действащите правила, новите водачи ще имат 26, а не 39 точки. Допълнителните 13 пункта ще се получат след натрупване на две години стаж зад волана. С други промени в закона, времето, през което шофьорите са били без книжка, няма да се счита за стаж.

Друг нов момент е, че отчитането на опита зад волана ще започва от момента на връчването на шофьорската книжка, а не от успешното полагане на изпит. Гласуването на текста, предвиждащ въвеждане на времеви диапазон, в който новите шофьори да не могат да шофират сами, а само с придружител, беше отложено. Предложението беше ограничението да е от полунощ до 6 часа сутринта.

Представителите на МВР и КАТ на заседанието на комисията посочиха, че статистиката за тежките катастрофи сочи, че най-проблемните времеви интервали са между 13 и 16 часа и между 17 и 22 часа. Тогава има най-много пътни инциденти с жертви и ранени, предизвикани от неопитни водачи.

Депутатите от транспортната комисия приеха текст, който задължи водачите на превозни средства с животинска тяга задължително да носят светлоотразителни жилетки. Не беше одобрено предложението, такива да обличат и овчарите, и пастирите, които са в близост до пътното платно.

След близо час дебати, депутатите от транспортната комисия така и не стигнаха до консенсус по въпроса дали да бъде въведено задължително използване на зимни гуми в периода от 1 ноември до 1 април.

Спорове имаше както за времевата рамка, като се появиха предложения министърът на вътрешните работи да "въвежда" зимния сезон със заповед, така и за типа гуми. По време на дискусиите се създаде впечатление, че все повече депутати са привърженици на формулировката, че при сняг и лед на пътя, трябва да се шофира със зимни, всесезонни или летни гуми с вериги. Има и идеи за въвеждане на минимален размер на грайфера - 4 мм.

Това предложение също предизвика дискусии. От представителството на групата "Мишлен" в България заявиха пред депутатите от комисията, че няма доказателства за влошаване на качествата на гумите при протектор под 4 мм. Производителите препоръчват те да се сменят, когато грайферът е под 1.6 мм.

Депутатът от ГЕРБ Цветомир Михов посочи, че ако се приеме, гумите да имат протектор от поне 4 мм, това ще значи всяко лято да се купуват нови гуми, за да може, след експлоатацията в жегите, те да останат в норма за зимата. Разглеждането на тази промяна в закона беше отложено до прецизиране на текстовете.

Друг интересен текст - за осигуруването на детски седалки за пътуващите до 12 години в автобуси с повече от 21 места, с извънградски маршрути, също не беше приет. Причината за това е, че трябва да се съобрази възрастовата граница с европейския регламент. Освен това се оказа, че едва от 1 януари 2015 година производителите са задължени да оборудват тези превозни средства с колани, наличието на които е условие за използването на столчетата.

Дневник