Успоредно с придобиването на двата нови многофункционални модулни патрулни кораба е предвидено и пълното възстановяване на способностите на двете фрегати (от съветско време, бел. ред.) "Дръзки" и "Верни", с които в момента флота ни разполага. Това каза за "Дневник" контраадмирал Митко Петев, командир на Военноморските сили. Само по този начин те ще могат те да бъдат използвани през следващите 15 години за участие в мисии и операции на НАТО, обясни той.

В момента в състава на патрулните сили от българските ВМС влизат шест бойни кораби, част от които са произведени в бившия СССР в края на 70-те и началото на 80-те. Те отстъпват на съвременните тенденции в развитието на оръжието и техниката и изпитват сериозни проблеми с поддръжката и доставката на резервни части.

Корабите, произведени в някогашния Съветски съюз не са оперативно съвместими със силите на НАТО, което прави невъзможно и участието им в колективната отбрана на Алианса.

Проектът на Министерството на отбраната за придобиване на два нови многофункционални модулни патрулени кораба ще позволи именно замяната на остарелите руски плавателни съдове без да се нарушава боеготовността на ВМС, уточни Петев.

"Чудесно би било, ако бъдещите два многофункционални модулни кораба, които Министерството на отбраната възнамерява да поръча, бъдат построени в България, каза за "Дневник" контраадмирал Митко Петев. Това би имало значителен икономически и социален ефект, като освен постъпления от данъци и такси, ще бъдат разкрити и около 400-500 работни места, каза още Петев. Освен това, интегрираната логистична поддръжка на проекта ще бъде по-лесно осъществявана".

Петев обаче уточни, че отчитайки особеностите на провеждането на процедури по Закона за обществените поръчки, не могат да бъдат залагани изрични условия, къде точно да става строителството на двата кораба.

В отговор на въпроса на "Дневник" дали отговарят на истината твърденията, че че за строителството на корабите вече е предпочетено варненското дружество "Делфин 1" контраадмирал Петев каза, че те имат "спекулативен характер". Изборът на изпълнител ще стане след провеждането на процедура по Закона за обществените поръчки след като проектът на военното министерство бъде одобрен от Народното събрание, уточни той.

Във връзка с изпълнението на проекта в края на 2015 г., Министерството на отбраната вече е организирало изпращането на искания за предоставяне на информация (т.нар. "Request for Information") до основни корабостроителни компании и производители на въоръжение и техника. По това искане вече са били получени отговори от български и чуждестранни корабостроителни компании и основни производители на въоръжение и техника, информираха от Щаба на ВМС във Варна.

"На тази база вече се извърши проучване за възможните варианти за реализация на проекта. Всяка от компаниите, изпратили отговори на запитването разполага с конструкторско бюро което има възможности да извърши проектирането на кораба, съгласно изискванията на ВМС, като в проектната документация има заложени строги изисквания към качеството. Те гарантират, че проектирането и строителството ще се извърши по стандартите на НАТО и на международните класификационни организации", каза за "Дневник" контраадмирал Петев.

На въпроса къде и от кого ще бъде извършено въоръжаването на корабите и евентуално какво ще включва то командирът на Военноморските сили отговори, че със заповед на министъра на отбраната е назначена работна група от 50 специалиста, представители на Института по отбрана "Професор Цветан Лазаров", ВВМУ "Н.Й.Вапцаров" и Командването на Военноморските сили. Тя извършила проучване в съответствие с регламентиращите военни стандарти и изготвила тактико-техническо задание, които е било приео на заседание на Съвет по въоръженията.

"Разработените изисквания не почиват на лични предпочитания, а са резултат от задълбочен анализ на съществуващите образци въоръжение и техника, каза контраадмирал Петев. Заложените изисквания към въоръжението са високи, което предполага, че единствено продуктите на реномирани и световноизвестни компании ще бъдат използвани при строителството на корабите".

Самото монтиране на въоръжението щяло да стане на територията на компанията, която ще бъде избрана за строителството на корабите.

Пак по информация от Щаба на ВМС във Варна проектирането, строежа и приемането на корабите щяло да отнеме 4-5 години, като се очаква първия кораб да бъде приет на въоръжение през 2020 г., а втория през 2021 г.

Дневник