От 1 300 000 корупционни сделки годишно, само 120-150 случая стигат до повдигане на обвинение, корупцията се превръща в нещо обичайно, а системността ѝ в някои сфери води до извода за завладяване на държавата. Това заявяват в годишния си доклад за корупцията от Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД). Той беше представен днес на дискусия, в която участваха президентът Росен Плевнелиев, вицепремиерите Меглена Кунева и Румяна Бъчварова, председателят на Върховния касационен съд Лозан Панов и членът на Висшия съдебен съвет Соня Найденова.
В документа се предлагат серия от законодателни решения за преодоляване на част от пречките в борбата с корупцията – например узаконяване на провокацията към подкуп и съдебен контрол върху по-широк кръг прокурорски актове.
"Необходимо е да се обмисли възможността за узаконяване на провокацията към подкуп при определени, стриктно дефинирани условия, особено от гледна точка на превантивния потенциал на подобна мярка", заявяват от ЦИД. И подчертават, че подобно предложение трябва да бъде подложено на широко експертно и обществено обсъждане. Според авторите на доклада узаконяването на провокацията към подкуп би могло да се осъществи чрез въвеждането на нова фигура – агент-провокатор.
Акцент в предложението е как да се сведат до минимум рисковете от злоупотреби.
"Това може да стане с въвеждането на съдебен контрол, чрез който да се гарантира, че провокацията ще е допустима само по отношение на лица, за които има достатъчно оперативни данни, че участват в корупционни схеми, но няма конкретни доказателства. Преценката и разрешението за използване на този метод трябва да се извършва единствено от съда. Този метод е различен от сега съществуващата възможност за използване на агенти под прикритие от службите за сигурност и полицията", пише в доклада.
В него се посочва, че съдебният контрол трябва да продължи и след използването на агент-провокатора. "Ако има пропуски в извършените от агента действия, съдът няма да приеме резултатите и случаят няма да има правни последици. Ако обаче съдът установи, че провокацията е извършена законосъобразно, той ще приеме резултатите и ще може да постанови прекратяване на мандата или на трудовото или служебно правоотношение на лицето, по отношение на което е била осъществена провокацията", твърдят авторите на предложението.
Според тях така регламентирана узаконената провокация няма да води до наказателна отговорност и няма да е в противоречие с установените демократични стандарти в законодателството и практиката на съда в Страсбург. "Има основания да се предполага, че това може да се превърне в ефективно средство, което от една страна ще стимулира държавните служители да не приемат подкупи, а от друга страна ще предостави лесен начин за отстраняване на корумпирани служители от длъжности, които ги правят податливи на корупция", пише в доклада.
Голяма част от него е посветена на прокуратурата и нуждата от промени, които да ограничат възможностите тя да обслужва партийни политически интереси. Първите са познатите идеи за намаляване на мандата на главния прокурор от 7 на 5 години и въвеждане на периодична оценка на неговата и на прокуратурата работа, както и въвеждане на правила, които ограничават правомощието на прокуратурата да извършва предварителни проверки. От ЦИД предлагат още да се укрепи капацитетът на специализираното звено за борба с корупцията, финансовите и данъчните измами и контрабандата и да се разширят правомощия му за разследване на корупцията по високите етажи на властта. В доклада обаче е посочено, че то трябва да се ръководи не от самия главен прокурор, а от обвинител с ранг на негов заместник или от специален прокурор, избиран от пленума на ВСС по правилата и процедурите за избор на главен прокурор.
В доклада е лансирана и една "по-нетрадиционна" идея, както я определят авторите ѝ – за въвеждане на съдебен контрол върху по-широк кръг прокурорски актове. "Например, всеки акт, с който се прекратява производството, независимо дали е обжалван от заинтересованото лице; възможност за всяко лице, което е подало жалба, но е получило отказ за образуване на досъдебно производство, да обжалва отказа пред съд (а не само пред по-горестоящия прокурор). Това ще доведе до по-голяма натовареност на съдилищата, но ще гарантира осъществяването на независим контрол. Това е крайна мярка, която трудно би намерила приложение при сегашната конституционна рамка. В дългосрочен план обаче тя може да бъде използвана, ако останалите мерки не доведат до очакваните резултати и съществуващите проблеми не бъдат разрешени", пише в доклада.
Министърът на правосъдието Екатерина Захариева коментира идеята за разширения съдебен контрол: "Аз съм "за", но да видим има ли капацитет съдът да ги поеме". А за отпадането на предварителните проверки каза, че мястото им твърдо не е в Закона за съдебната власт (ЗСВ), а в Наказателно-процесуалния кодекс (НПК). По думите на Захариева при изработването на настоящите промени в ЗСВ обаче не е имало време това да стане, а няма как проверките просто да бъдат изтрити без да бъдат вкарани в НПК. "Сега въведохме ограничение за продължителността им – до два плюс един месеца", каза тя.
Автоцензурата на магистратите и манталитетът им са най-големите проблеми, заяви правосъдната министърка, като така се съгласи с говорилия преди нея председател на Върховния касационен съд Лозан Панов, макар двамата да влязоха в лек задочен спор за съдийското самоуправление.
Той започна изказването си с това, че се натъкнал на информация, че в Румъния ще правят музей на корупцията и се замислил, ако в България има такъв колко случая можем да изложим в него. "Не се сетих за примери. Явно или у нас няма корупция, или сме много далече от времето да я пратим в музея", каза той. Панов припомни последните изменения в Конституцията и как в последния момент депутатите промениха броя на членовете в двете колегии на Висшия съдебен съвет. Спря се и на промените в ЗСВ, приети засега на първо четене и на съдийското самоуправление, предлагано в тях. "Трябва баланс между управление и самоуправление", каза председателят на ВКС. И даде пример как наскоро, когато издаде заповед за прехвърляне на 700 дела от търговската в гражданската колегия, за да се ускори разглеждането им, в съда започнали брожения и магистратите дори искали да бойкотират заповедта и да не я изпълнят. "Ако правомощията на председателите бяха орязани, как щеше да бъде защитен в случая общественият интерес, който е от своевременно, а не бавно правосъдие?", попита той.
Министър Захариева пък му отговори, че действително председателите на съдилищата трябва да имат възможност да налагат подобни полезни, но непопулярни, мерки. По думите ѝ това можело да стане с леко изменение на текстове в проекта за промени в ЗСВ.
Членът на Висшия съдебен съвет Соня Найденова направи остро критичен анализ на дейността на съвета. "ВСС не съумя чрез кадровата и дисциплинарната си дейност да разсее съмненията за обвързаности. Не успя да осигури адекватна вътрешна система за спазване на Етичния кодекс", каза тя и посочи, че е имало назначения на административни ръководители, които оставят съмнения. "Живеем в състояние на стабилна безнадеждност, при което има значение кой е човекът, а не как упражнява властта. Последиците са деформирана съдебна система, облагодетелстване чрез кариерно развитие и несанкциониране на неправомерни действия", заяви тя. Найденова критикува и работата на прокуратурата по корупционни престъпления, като се позова на фактите и констатациите за малкия брой на делата, приключили с осъдителни присъди, които самото държавно обвинение прави в доклада си за 2015 г.
legalworld.bg

Коментари
Тарзан
Добар ден,и дави дам господа българи по вапроса.Рибата от главата се вмерисва.Трябва първо Референдом да паправим.и всички досегашни управници на съд.Чак тогава на чисто ще вземем да работим,и да правим промени.Точно като Румънците ттябва да постъпим,за да имами някакви резултати.Сега просто само топката се подхвърля,а работа никаква.
Прав си Тарзане
Само дето правиш правописни грешки...