Най-големият полицейски синдикат - Синдикална федерация на служителите в Mинистерството на вътрешните работи (СФСМВР) изказа съболезнования за близките на жертвите след трагичния инцидент на гара Хитрино и напомни за лошите условия, в които работят пожарникарите.
В писмото до медиите синдикатите не отправят конкретни искания, а отново отбелязват, че пожарните екипи работят в намален състав и с недостатъчна техника и екипировка.
СФСМВР припомня, че миналата година са закрити служби "Спасителна дейност"
въпреки тяхната съпротива. "В момента от 31 служби за спасителни действия в страната има 8, като техният капацитет не е увеличен. Другите 23 служби "Спасителна дейност" бяха ликвидирани и една от тях е тази в Шумен се отбелязва в писмото. Първите спасители със специализирана техника, които са пристигнали в Хитрино след инцидента, са от Варна. Според тях това е и причината да липсват специализирани спасителни екипи в първите минути на трагедията, които да издирват затрупани и пострадали хора.
Синдикатите напомнят и за риска, при който работят пожарникарите по принцип и особено при такава сложна обстановка като в Хитрино. Те подчертават, че разбират професионалния си риск, но се противопоставят на безсмисленото му увеличаване, вследствие на "непремислени структурни промени, наречени "реформи".
Те посочват, че след реформите са се закупили нови противопожарни автомобили, за които обаче липсвали не само гаражи в службите за пожарна безопасност, но и пожарникари, които да ги обслужват. "Снабдяването със защитни средства на пожарникарите и спасителите е от дарения. Когато такива няма, те се закупуват от служителите", посочва още синдикалната организация.
Като най-остър определят недостигът на служители. Според тях ръководството на главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" отлага постоянно решаването на този проблем като отказва да въведе минимален брой служители в екип за пожарогасене и все още не е ясно колко пожарникари сформират такъв. Синдикатите отбелязват, че няма нормативна база за това колко човека трябва да има в екип на пожарен автомобил и колко екипа като минимум трябва да има на дежурство в една служба. Според наредба това изискване трябва да влезе в сила едва от 1 август 2017 г., като през това време екипите остават непълни.
В момента на дежурство има по един шофьор и един пожарникар, които при пожар вътре в сграда не могат да спасят застрашените хора без да нарушат подзаконовата нормативна база и без да рискуват собствения си живот и здраве, се посочва още в писмото.
Синдикатите допълват, че пожарникарите изпълняват по няколко функции едновременно - водачът на специален автомобил е и пожарникар, и спасител.
Освен това за да не натрупвали извънреден труд, което било неизбежно при намалените състави, тях ги изваждали от графиците на смените им и ги оставяли да почиват, докато колегите им на дежурство работели в намален състав.
dnevnik.bg
Коментари
Добави коментар