Прокуратурата забрани да се изнася информация за инцидента в шуменското село Хитрино, където товарен влак дерайлира и предизвика взрив, при който загинаха седем души, десетки бяха ранени, а много къщи в района на катастрофата бяха сринати след експлозията.

При опит на "Дневник" да зададе въпроси на директора на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" Веселин Василев от кабинета му отговориха, че са получили забрана от главния прокурор да говорят за тежкия инцидент.

Говорителят на държавното обвинение Румяна Арнаудова потвърди, че Сотир Цацаров е разпоредил на наблюдаващия прокурор да се спре изнасянето на информация по случая. От прокуратурата се позовават на чл. 198 от НПК, където пише, че когато е необходимо, органът на досъдебното производство предупреждава срещу подпис лицата, които присъстват при извършване на действията по разследването, че не могат да разгласяват без разрешение материалите по делото. В противен случай те носят наказателна отговорност.

Забраната обхваща и дейността на следователите, които довчера даваха информация как върви разследването. Докато ограничението все още не беше в сила, разследването обяви, че дерайлиралият влак се е движил с превишена скорост. Това съобщи директорът на специализираното звено за разследване на произшествия и инциденти в железопътния транспорт Бойчо Скробански.

Той обаче уточни, че това не означава със сигурност, че катастрофата е предизвикана от превишена скорост. "Вариантите могат да бъдат в най-различно естество, тъй като в самия процес участват освен подвижен състав още железопътна инфраструктура, сигнализация, контактна мрежа. Всичко това са части от елементите, свързани с експлоатацията на един влак", каза вчера Скробански.

Преди забраната за изнасяне на информация в неформален разговор шефът на специалното звено "Разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт" Христо Христов обясни пред "Дневник", че скоростта на влаковете се задава от гара до гара. Това се прави, за да се контролира движението на влаковете и те да спазват разписанието си: "Това означава, че между точка А и точка Б влакът трябва да се движи с 40 км/ч." Той каза още, че машинистът винаги има възможност да увеличи скоростта на композицията, но точно на влизане в гарите имало малък шанс това да се случи.

Христов уточни, че има ясна процедура, според която преди товарната композиция да тръгне, се прави проверка дали всичко е наред. След като се установи, че няма технически проблем, се удря печат на пътния лист и влакът тръгва. Няма как композицията да се качи на жп мрежата, преди да мине този преглед, каза Христов. Днес той отказа да отговаря на каквито и да било въпроси, дори и да не са свързани конкретно с инцидента в Хитрино. "Има си пресцентър, обръщайте се към него", каза лаконично Христов.

От пресцентъра на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" уточниха, че общо 13 дружества притежават лиценз за извършване на товарен железопътен транспорт в България. Фирмата, която оперира дерайлиралата в Хитрино композиция - "Булмаркет ДМ", има лиценз от 2005 г. и досега не е имала проблем при работата си. Разрешителните се издават за срок от 5 години, а след изтичането му се прави обстоен преглед на компанията и ако тя се занимава активността с дейността, отново може да го получи", обясниха от прессцентъра на агенцията. Днес от агенцията отказаха да дадат повече информация за това кой отговаря за техническата изправност на товарните композиции и къде се извършва проверката им, преди да се качат на жп мрежата.

dnevnik.bg