От Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт обявиха с писмо до медиите, че имат съмнения около начина на провеждане на разследването за влаковата катастрофа в Хитрино. При инцидента загинаха седем души, десетки бяха ранени, а няколко къщи бяха сринати.

Гражданското сдружение посочва решението първо да се откаже предложената от чужди държави помощ, а на по-късне етап да приеме кранове от Румъния, които да помогнат за преместването на цистерните. "Чуждите специалисти може да не са допуснати веднага след инцидента, за да не видят и разберат какво точно се е случило", заявяват от сдружението. В позицията се казва още, че след инцидента служителите на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) също не са били допуснати на мястото, за да извършат оглед.

От НКЖИ уточниха пред "Дневник", че представители на компанията са допуснати на мястото на инцидента тогава, когато е било възможно и след изрично разрешение на пожарната. Посочиха, че има техен представител и в разследващата комисия.

От гражданската инициатива се усъмняват и в компетентността на прокурорите, които разследват случая. Според тях външни експерти могат само да помогнат на разследването.

"Имаме сериозни съмнения, че зад израза "следствена тайна" се крие всъщност безотговорност и некомпетентност. Как да си обясним, че вече пети ден няма официална информация за разчитането на "черните кутии" на локомотивите? Как може при самолетни катастрофи информацията да се обявява публично още след намирането на тези кутии, а при нас при напълно здрави локомотиви, тази информация да не излиза наяве", се казва в позицията.

Според организацията твърденията на следователи, че жп линията, по която се е движила влаковата композиция е на 150 години поставя под съмнение компетентността им и припомнят, че тя е подменяна неколкократно през годините. "Това е все едно да кажем, че столичният бул. "Мария Луиза" е на 2000 г. понеже е построен в Римската епоха", се казва в позицията.

От сдружението препоръчват на разследващите да започнат от самото начало на логистичната верига. Те посочват, че според неназовани източници от българските железници не са останали работещи кантари за измерване на подвижния състав и така реално не може да се установи каква е била масата на пълните вагони. Това означавало, че някоя от цистерните може да е била препълнена. В такъв случай при удар предпазният клапан не е издържал и е започнало неконтролирано изтичане на газ, твърди гражданското сдружение.

"От друга страна е публична тайна, че сертифицирането на всички стоки, идващи у нас, се прави само по документи, като започнем от храната, дрехите и стигнем до вагоните. От наши източници разбрахме, че служители на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" реално нямат достъп в депата на частните оператори, а дори и да имат, не е ясно дали притежават необходимата компетентност за работа на терен", пишат още от гражданската инициатива.

Според тях до този инцидент нямаше да се стигне, ако локомотивът и линията са оборудвани със системата за влаков контрол. При нея спирачката на влака автоматично се задейства, след като получи сигнал за ограничение на скоростта от 40 км/ч. Подобна система обаче е скъпа и не е интегрирана в българските железници.

dnevnik.bg