От следващата учебна година училищата у нас ще могат да разчупят часовете като сменят методите на преподаване или "изкарат" класната стая в парка или в музея. Очаква се да бъдат въведени и нови учебни предмети, а някои части от програмите в съществуващите - да се обединят, т.е. да се превърнат в т.нар. интегративни предмети. Това са само част от новите моменти в обучението, с които директорите на всяко едно от близо 2500-те училища у нас вече могат да кандидатстват за иновативно училище, дори и иновацията да касае само една паралелка.
Срокът е до 31 януари 2017 г., а за кандидатстване трябва да бъде попълнен формуляр онлайн. Изрични условия са промените в учебната програма да бъдат до 30 на сто, удължаването на учебната година - до две седмици, а срокът за реализация на проектите - 4 години.
За учебната 2017/2018 година не се предвижда допълнително финансиране за проектите, обясни пред "Дневник" директорът на столичното 51-во СОУ "Елисавета Багряна" Асен Александров, който в момента е съветник на образователния министър Меглена Кунева. Според него иновативните училища ще бъдат "локомотив на промяната в образованието".
Проектите ще се оценяват от комисия в просветното министерство, която ще може да ги прекратява, ако се види, че иновацията не работи. Ако се окажат успешни, ще могат да се прилагат и от други училища.
"Социалните медии" като предмет в училище
"От предварителни разговори с училищни директори е ясно, че най-голям брой от проектите ще предлагат интегративни предмети - като "Българско възраждане", където да се изучават исторически факти, литературни произведения и фолклор. Или пък като "Хартия", където да се учи всичко, свързано с хартията - възникване, състав, приложения. Ще има и чисто нови предмети като "Социални медии", в часовете по които ще се изучава как социалните мрежи да бъдат използвани по най-добър начин в живота", заяви Александров. По думите му смесването на предмети и въвеждането на ново учебно съдържание е крачка към финландския модел на образование, благодарение на който финландските деца са начело на класации - като тази за функционална грамотност PISA. Според последните резултати около 40 на сто от българчетата не могат да приложат наученото в училище в живота.
"В Западна Европа например няма отделни предмети - химия, физика и биология, а има само един премет - "Наука", където се смесват знания от тези области. Възможно е това да се направи и в България", заяви Александров.
Училище в парка или в музея
Ако има необходимост, учебната година в иновативните училища ще бъде удължена с 2 седмици - от 36 на 38. Това не значи, че децата ще трябва да седят в класните стаи през лятото. Според Александров те могат да се готвят за олимпиади или да имат изнесени часове в парка или в някой музей.
"Очакваме и проекти, които предлагат нови методи на преподаване, които да развиват способностите на конкретни ученици в конкретното училище, както и да увеличават емоционалната им интелигентност", обясни още Александров. Предполага се, че проекти ще подадат няколкостотин училища у нас.
dnevnik.bg
Коментари
Добави коментар