Държавата бавно напредва с новия вариант за преминаването на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, след като загърби дългия тунел. В четвъртък беше представен разширеният идеен проект на трасето. Според харесания проект новото ляво платно от почти 24 км и обхода на град Кресна от 5.45 км ще струва малко над 732 млн. лв. без ДДС, т.е. 878 млн. лв.
Все още обаче няма готова оценка за въздействие върху околната среда и подготвен търг за строителство, което ще отнеме поне четири години. Така магистралата може да не е изцяло готова до 2022 г., какъвто е ангажимента на България пред Брюксел.
Победителят проектант
"Пътпроект 2000" спечели конкурса за разширен идеен проект и парцеларен план, по който ще се работи по лот 3.2 от магистрала "Струма" между Крупник и Кресна. Представители на строителните, инженерните браншови организации, университети, Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания към БАН и на самата Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) оцениха с над 93 точки тяхното предложение. На конкурса се явиха само два кандидата, като другият е "Пътпроект". Тя е получила малко под 90 точки.
Отсечката между Крупник и Кресна предизвика дебати, като основният сблъсък беше с екоорганизациите. Те бяха против изграждането на участъка през Кресненското дефиле заради потенциалното нарушаване на екосистемата в него, затова и подкрепяха идеята за тунел през дефилето. Тази идея обаче беше отхвърлена във времето заради високата прогнозна стойност - около 1.2 млрд. лв., и сложността на проекта.
Конкурсът
Журито, чиито председател беше бившият главен архитект на София Петър Диков (като представител на Сдружение "Български форум за транспортна инфраструктура"), оцени високо предложението на "Пътпроект 2000".
"И двата екипа са се опитали да минимизират броя на съоръженията, които трябва да се изградят, тъй като те оскъпяват построяването на трасето като обем на инвестициите, но въпреки това тунелите и виадуктите са неизбежни поради сложността на терена през Кресненското дефиле", обобщи арх. Диков по време на представянето. В рамките на избрания проект е предложено изграждането на общо седем тунела - пет по лявото платно и два при обхода на град Кресна. За строителството на тази част от "Струма" ще трябва да се отчуждят 1326 дка, като 692 от тях попадат в зони от "Натура 2000", пише mediapool.bg
Другият участник в конкурса - "Пътпроект", е предложил почти същата прогнозна стойност за строителството като победителя - 729 млн. лв. без ДДС. "Пътпроект 2000" обаче предвиждат подобрения на съществуващите в момента напречни връзки между двете платна към бъдещото трасе, обясни арх. Диков.
"Пътпроект 2000", управлявана от Любен Симеонов, е фирмата, направила и предпроектното проучване на същия участък от магистралата. В обединение с още няколко дружества те спечелиха поръчка за изготвяне на алтернативен проект, който да не минава през тунел в Кресненското дефиле.
През 2008 г. беше одобрена идеята за изграждане на 15-километров тунел, който по предварителни изчисления беше около 1.2 млрд. лв. Заради високата цена и сложността на съоръжението държавната НК "Стратегическа инфраструктура" (която беше закрита през май 2016г.) обяви конкурс за идеен проект с алтернатива на този вариант.
За спечелването на конкурса "Пътпроект 2000" получават 2 млн. лв. или 80% от наградния фонд, който е общо 2.5 млн. лв.
Магистрала с ред проблеми
Още през декември 2016 г. бившият регионален министър (а вероятно и бъдещ) Лиляна Павлова коментира, че строителството на отсечката в Кресненското дефиле трябва да започне през 2018 г., за да не загуби България безвъзмездното финансиране по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура". Тогава се даде и заявка, че през първото тримесечие на 2017 г. се очаква да се приключи общественото обсъждане на проекта за отсечката, както и да бъде готово предварителното решение по оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС).
Засега такова не е оповестено. В края на февруари от пътната агенция обясниха пред "Капитал", че се изработва доклада по ОВОС, като през март се очакваше той да бъде представен в Министерството на околната среда и водите за оценка на неговото качество. "Капитал" изпрати запитване до АПИ относно прогреса по процедурата за ОВОС, но засега няма отговор.
Следващата стъпка би била да се обяви поръчка за технически проект и строителство на участъка между Крупник и Кресна. Строителството ще отнеме около четири години, обясняват представители на бранша пред mediapool.bg. Заявките са то да започне през 2018г., но засега това изглежда твърде оптимистичен вариант. Големите търгове се оценяваха бавно досега от комисиите в пътната агенция, а след това обикновено се обжалваха пред Комисията за защита на конкуренцията и това бави процедурите допълнително.
Дневник
Коментари
Анонимен
Толкова много пари взети от всички български граждани, за да могат софиянци да ходят на почивка в Гърция.
Анонимен
Трябва да има.магистрали за да се отпушат междуградските пътища от транзитните камиони и автомобили но не на всяка цена