Изцяло нов закон срещу прането на пари е публикуван на сайта на портала за обществени консултации. Съвместна работна група на ДАНС и МВР е изготвила законопроекта, а в мотивите е записано, че са необходими множество и съществени промени и е прието да се изработи проект на нов Закон за мерките срещу изпирането на пари, който да отмени сега действащия.
Основният аргумент за законовата промяна е съответствие с европейското законодателство. Главната промяна пък е
разширяването на кръга от хора, които попадат в дефиницията за видна политическа личност,
и които подлежат на по-обстойна проверка. Към тях се добавят членове на управителните органи на политически партии. Те ще бъдат проверявани освен за произхода на средствата си, а и за източника на богатството им.
Сега за видна политическа личност се приемат президентът, премиерът и министрите, народните представители, конституционните и върховните съдии, кметовете, шефовете на държавни предприятия, висшите офицери, посланиците, ръководителите на централната банка и на Сметната палата. Под контрола на службите ще са и свързаните с тях хора, с които те имат брак или са във фактическо съжителство, както и деца и родители и техните съпрузи и роднините по съребрена линия до втора степен. Проектозаконът разширяват контрола и до всички физически лица, за които има данни, че са в близки "търговски, професионални или други делови взаимоотношения" с въпросната видна политическа личност или негови роднини.
Службите ще изискват информацията от банките, нотариусите, партиите, лизинговите компании, попечителски фондове и други подобни чуждестранни образувания.
За спазване на изискванията на европейските директиви в мерките срещу прането на пари се "включват комплексна проверка на клиентите, събиране и изготвяне на документи и друга информация и тяхното съхраняване, оценка на риска от изпиране на пари, разкриване на информация за съмнителни операции, сделки и клиенти, разкриване на друга информация за целите на закона, контрол върху дейността на задължените субекти и обмен на информация".
В законопроекта са разписани и видовете мерки за комплексна проверка – идентифициране на
клиентите във финансовите учреждения и проверка на тяхната идентификация; идентифициране на действителния собственик, събиране на информация и оценка на целта и характера на деловите отношения, които са установени; установяване на произхода на средствата; текущо наблюдение върху установените делови отношения.
Въведена е и опростена комплексна проверка при преценка на потенциалния риск от пране на пари или финансиране на тероризъм. За прилагането ѝ обаче ще се изисква одобрение от служител на висша ръководна длъжност спрямо задълженото лице.
"Забранено е откриването или поддържането на анонимна сметка или сметка на фиктивно име,
както и откриването или поддържането на анонимни депозитни сертификати или депозитни сертификати на фиктивно име", се казва още в мотивите на законопроекта.
Фирмите, регистрирани в България, както и всички физически и юридически лица и други правни образувания, които действат в страната в качеството си на доверителни собственици на тръстове, попечителски фондове и други подобни чуждестранни правни образувания да разполагат и предоставят подходяща, точна и актуална информация за собствениците им.
В законопроекта е предвидена и възможност, при уведомление за пране на пари ДАНС да дава указания на задължените по закона за наблюдение на извършвани в рамките на деловото взаимоотношение сделки или операции за определен срок. Освен това задължените по закона и техните служители няма да имат право да уведомяват своя клиент или трети лица за разкриването пред ДАНС на информация по негови операции или сделки.
МВР и ДАНС си дават още повече права - позволяват си ровене в регистри, събиране и обработване на информация. Предвижда се постоянен обмен на данни между ДАНС, МВР, прокуратурата, БНБ, КФН, министерствата на финансите и правосъдието, НАП, КОНПИ, Агенцията по вписванията, ВСС.
"Ефектът, който следва да постигне новото законодателство, е
подобряване на прозрачността в собствеността на юридическите лица и другите правни образувания,
както и по-доброто познаване на клиентите от страна на задължените субекти", е записано в мотивите.
"До момента практиката показва, че някои от задължените субекти пренебрегват определени свои задължения, като това следва да бъде преодоляно именно с тези нови изисквания", се казва още в мотивите. По тази причина се въвеждат по-високи санкции за неспазване на закона и се цели подобряване на контролните функции на надзорните органи.
Службите очакват, че новият закон ще доведе до намаляване на случаите свързани с изпирането на пари и така "ще бъде повишен интегритетът на финансовата система в страната, ще бъде постигнато по-високо ниво на доверие в същата, както от страна на гражданското общество, така и на бизнеса". "При намаляване случаите на изпиране на пари следва да бъдат намалени и свързаните с това предикатни (първоначални) престъпления, които генерират финансови активи. Що се касае до финансирането на тероризма, ползите, които следва да бъдат постигнати, са предимно социални чрез превенция на устоите на обществото", се казва в оценката на въздействието на предложения закон.
Дневник
Коментари
ШУМ.БГ
Този коментар бе изтрит заради неспазване на Правилата