Президентът на САЩ Доналд Тръмп уволни директора на Федералното бюро за разследване Джеймс Коми и това повдигна много въпроси за бъщетето на разследването, което ФБР провежда за опитите на Русия да повлияе на президентските избори през 2016г. и вероятно да си сътрудничи с щаба на Тръмп.
В момента има няколко разследвания по тази тема, но ФБР разполага с несравним по мащабите си ресурс и възможността да се попречи на неговата работа предизвика призиви за независим специален наблюдаващ. Някои републиканци смятат, че всъщност това ще има обратен ефект и ще затормози разследванията на Сената и Камарата на представителите.
Какво би могло да се случи?
Продължаване на сегашните разследвания
Уволняването на Коми не е задължително да забави или прекрати разследването на ФБР. Служителите, които той е натоварил с тази задача, продължават да работят, независимо от процеса на номиниране на нов директор на бюрото и преминаването му през изслушвания в Сената. Ще продължат и разследванията в комисиите по разузнаване на Сената и на Камарата на представителите.
Независими разследвания
Министерството на правосъдието и други федерални агенции или Конгресът може да започнат независими разследвания. Министерството може да задейства разследване за извършване на углавно престъпление, но другите федерални агенции и министерства имат право на проверки за събиране на факти, обяснява професорът по право Сам Ерман от Университета на Южна Калифорния. Освен това Конгресът може да създаде специална комисия или да назначи специален разследващ отделно от това, което правят комисиите в двете камари на парламента, допълва Ерман.
Специален наблюдаващ на Министерството на правосъдието
Повечето демократи казват, че предпочитат министерството да назначи специален юрист, който да надзирава проверките, тъй като това е единственото ведомство, което може да повдигне обвинения за углавно престъпление. Съгласно правилата на министерството неговият титуляр може да назначи на такъв пост и човек извън федералната администрация.
Ако министърът, който е и главен прокурор, отхвърли тези препоръки, законът определя той да изпрати доклад в Конгреса, твърди проф. Джъстин Левит от Loyola Law School в Лос Анджелис.
Министърът има право да назначи надзорник от ведомството си без да задейства правилата за специален наблюдаващ. Така се случи през 2003г. във връзка с разследването на това кой, как и защо разкри самоличността на служителя на разузнаването Валъри Плейм.
Зам.-министърът Род Розънстайн назначава специален наблюдаващ
Министър Джеф Сешънс се дистанцира от разследването за връзките с Русия, след като не разкри, че е имал през 2016г. контакти с руския посланик във Вашингтон. Затова водещият в министерството по тази тема е заместникът му Розънстайн, поел поста преди две седмици. Той е служителят, който може да назначи специален наблюдаващ. Някои демократи, обаче, вече повдигат въпроси за ролята на Сешънс в съветването на Розънстайн относно препоръката да бъде уволнен Коми. Според тях би трябвало човек от министерството, който не е партийно обвързан, да вземе решението кой да бъде специалният наблюдаващ разследванията.
Специален наблюдаващ не може да спре разследванията на Конгреса
Републиканци в Сената, включително част от ръководството на горната камара, казват, че не бива да бъде назначаван специален наблюдаващ, тъй като можел да попречи на разследванията в Конгреса. В действителност от тази позиция не може да се издава подобно нареждане към Конгреса. Наказателните разследвания може понякога да объркат работата на конгресмените, работещи по същата тема, особено когато става дума за показанията на очевидци. Но когато специален наблюдаващ поеме разследването, то с нищо няма да се различава от вече започнатото от ФБР.
Дневник
Коментари
Добави коментар