Петролната рафинерия "Лукойл Нефтохим Бургас" има господстващо положение на пазара на производство и внос на бензин и дизелово гориво в България, но не злоупотребява с него. Единственият клиент на рафинерията в страната е "Лукойл България", която пък не е монополист в бранша, като дори среща "конкурентен натиск" от другите вносители на горива, някои от които са клиенти на дружеството.

Това е установила проверка на Комисията за защита на конкуренцията, като решението й е публикувано вчера. Проверката на регулатора е започнала през 2016 г. с цел да установи дали дружествата "Лукойл Нефтохим Бургас" и "Лукойл България" злоупотребяват с монополно положение на пазара на горива. Зад тези съмнения стои сигнал от 2015 г., подаден от "Трейднет Варна" ЕООД - дружеството собственик на бензиностанциите на Веселин Марешки. Освен по този сигнал, Комисията се е самосезирала и дали цените, на които "Лукойл Нефтохим Бургас" продава бензин в България са по-високи от тези, на които го изнася.

В сигнала от "Трейднет Варна" се посочва, че цените, по които "Лукойл България" е продавала бензин на едро, са по-високи от тези за продажби на дребно. Според жалбоподателите това "не позволява на търговците на дребно да се конкурират с господстващото предприятие", както и че по този начин "Лукойл България" цели изтласка конкурентите на пазара във Варна.

Проверката на Комисията за защита на конкуренцията обаче показва, че "Трейднет Варна" не е имала договор за доставка на гориво с "Лукойл България", което прави жалбата й неоснователна, защото няма как да е наясно с ценовата тарифа. От своя страна пък "Лукойл България" изтъква интересен аргумент в своя защита. Според тях "Трейднет Варна" е реализирала "разумна печалба от дейността си", което изключва възможността да му е прилагана "ценова преса".

Според проверката "Лукойл България" е единственият клиент за страната на петролната рафинерия "Лукойл Нефтохим Бургас". Самата рафинерия има господстващо положение, защото държи значителен размер от пазара за производство и внос на бензин и дизел.

Участниците на пазара в България са "Лукойл България" ЕООД, "Еко България" ЕАД, "Шел България" ЕАД, "ОМВ България" ООД, "Нис Петрол" ЕООД и "Петрол" АД. Другите рафинерии, от които българските доставчици внасят горива са в Румъния и Гърция. Други пък са клиенти на "Лукойл България". Според проверката на КЗК обаче всички те са сериозна конкуренция на "Лукойл България", която според регулатора е и основен участник на този пазар. През март друга проверка на КЗК установи, че няма картел между търговците на горива, а ценови паралелизъм, който не се преследва от закона в Европейския съюз.

Такова заключение беше изненадващо на фона на оценка на комисията от октомври 2016 г., когато Комисията за защита на конкуренцията нарече този "ценови паралелиизъм" "забранено споразумение за провеждане на обща ценова политика". Според КЗК такова съглашение е съществувало между "Лукойл България" ЕООД, "Еко България" ЕАД, "Шел България" ЕАД, "ОМВ България" ООД, "Нис Петрол" ЕООД и "Петрол" АД.

Дневник