200 милиона лева от бюджета ще са нужни, ако се тръгне към вариант изграждането на тол-системата за плащане на преминаването по магистралите да се направи от държавна компания, каза днес във Варна министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, цитиран от пресцентъра на ведомството си.
Той допълни, че от днес започва структурирането на държавна компания, която ще оперира системата. Информацията идва ден след като премиерът Борисов обяви, че подобен вариант е възможен.
Нанков обаче подчерта, че паралелно ще върви и процедурата по Закона за обществените поръчки за избор на частен изпълнител. "Ако успеем да класираме кандидат чрез обществената поръчка, ще продължим по стария ред", обясни министърът.
Според Нанков вложените държавни средства в изграждането на системата ще се върнат за три-четири години. В отговор на въпрос той коментира, че преценката за това кои пътища да бъдат включени в нея ще подлежи на експертен дебат, след което ще бъде взето и политическо решение, но се очаква това да не е повече от половината републиканката пътна мрежа.
Нанков изрази мнение, че тол-системата трябва да покрива всички магистрали, както и първокласните и второкласните шосета. Министърът отбеляза още, че за пътищата извън обхвата на смесената система няма да се плащат и винетки. Плановете са тол-такса да заплащат само тежкотоварните превозни средства над 3.5 тона, а за останалите ще се въведат електронни винетки.
Предвижда се системата да бъде гъвкава, което означава, че няма да бъдат налагани забраните за движение на тежкотоварни автомобили в пиковите часове, а тогава таксата за тях ще бъде по-висока. Така всеки собственик на транспортна фирма ще си прави икономически анализ, коментира министърът.
Нанков каза, че в момента с одиторска компания се оценяват пропуснатите ползи за държавата от забавянето на въвеждането на новата система, като след уточняване на сумата ще се заведе дело за пропуснати ползи срещу компаниите, които обжалваха процедурата за избор на изпълнител
"Сумата от 1,5 млн. лв. загуби на ден от липсата на тол-система се базира на най-консервативната прогноза за бъдещите постъпления и приходи. Най-ниската и песимистична прогноза в анализа на Световна банка от 2015 г. на база досегашните приходи от 320 млн. лв. годишно е, че след внедряването на новия начин на плащане ще се генерират още 660 млн. лв. годишно", каза още министърът.
Той обясни, че независимо дали ще се направи от държавна компания, или ще се довърши обществената поръчка, параметрите ще останат същите, като се предвижда срокът за внедряване на системата да бъде седем месеца, след което около една година ще бъде периодът за оценка на ефективността и коригиране на евентуални дефекти.
Дневник
Коментари
Добави коментар