Психолози искат председателя на Синдиката на българските учители Янка Такева да се извини и "да се отмести встрани" заради твърденията й, че те не успяват да се справят с агресията в училище.
В интервю за "Фокус" в понеделник Такева заяви: "Психолозите в училище приемат децата като пациенти. Те затова в учебните заведения не са приети достатъчно добре. Психологът не може да осъзнае, че проблемите на децата са социално-педагогически. Психологическите, менталните проблеми и физическите си личат с просто око." Тя дори препоръча на просветното министерство да увеличи броя на педагогически съветници в училищата, защото проблемът с агресията е социално-педагогически.
Такева казва още, че психолозите не трябва да правят скрининг тест за тригодишните в детските градини, тъй като въпросите не били правилни.
"Психолози в образованието искаме публично извинение от г-жа Такева и медиен отзвук! Считаме, че безпомощността на системата говори с този глас винаги когато е й угодно на системата да не се променя и да се спасява, за което й е необходимо да намери виновен, когото да посрами, посочи с пръст и публично унижи. Изказването на г-жа Такева е израз на онази най-ретроградна част от отломките на наукоподобно мислене, която създава най-големите бариери пред реформите в образованието", се казва в позицията на психолозите.
Психолозите обясняват, че заедно с педагогическите съветници работят с най-малко власт и уреден статут в системата, в условия на зависимост от директора на училището и неговата собствена визия за нашата работа, без национални приоритети в психологическото обслужване в образованието. Затова се налагало да обясняват какво точно правят и защо резултатите от работата не идвали веднага.
"Не можем да покажем точки, медали, шестици за децата, защото ефектите от подкрепата и промените, които лично някой ще предприеме, идват често пъти след времето, в което сме придружавали детето. Ние сме тези участници, които полагат усилия да се отваря място за думите, за смисъла и поемането на отговорност за поведението, за преосмисляне на собствената гледна точка и виждане на гледната точка на другия. Ние сме тези, които търсим мира и почтени човешки начини да се чуем, свържем и заедно изградим решенията при трудните проблеми. Като бойци на невидим фронт изтъкаваме нишките между хората, за да се откажат от оръдията на твърдите отпори", се казва в позицията. В нея се подчертава, че работата на психолозите е "майсторлък, който се създава с упорита работа и учене, който изисква издръжливост".
"Нито като синдикален лидер, нито като професионалист г-жа Такева има очи и може да застане пред нас или пред други наши колеги, било то учители или специалисти, и да каже кога и какво тя лично е предприемала някога не само за психолозите и педагогическите съветници, но и за психичното здраве и емоционалната цена, която всеки от работещите в системата плаща, за да я бъде тази система, да има опорите си и малкото дъх за надежда. На прага на новата учебна година призоваваме този синдикален лидер да се отмести встрани със социално-педагогическия си подход, който само може да гради стени и интернати помежду ни. Ние искаме да се срещнем като човешки психични социални говорещи същества", завършва позицията.
Дневник
Коментари
запознат
Такева е абсолютно права. Нито психолози, нито педагогически съветници могат да се справят с агресията. Всичко се оставя в ръцете на класния ръководител. Особено пед. съветници, те са зависими от директорите, последните ги товарят с несвойствена за тях работа, те са непрекъснато заети да вършат работата на директора и все не могат да се отзоват, когато има проблем.Затова в повечето места учителите не ги търсят и се справят сами. Пед. съветници само правят отчети пред колегите какво и как са го свършили. Както всичко, на книга е наред, но полза от тях - никаква. Тези хора не трябва да се назначават от директорите, те трябва да са отделни звена, тогава може би нещо ще се получи.
iu
Тази женичка се изказа подготвена за Шуменски университет !
Минало незабравимо...
Преди 1990г. нямаше нито педагогически съветници , нито психолози , но имаше оценка на поведението . Когато някой ученик имаше намалено поведение , много трудно се записваше в друго училище !
жж
А дали проблемът не е в подготовката на пед. съветници и качествата им да се справят с агресията и изобщо да си вършат работата както трябва? Не искам да слагам всички под общ знаменател, ама такива истории се носят, пък имам и лични впечатления, че дават повод на човек да се замисли какви хора точно заемат позиции на такива специалисти.
Анонимен
Няма нужда от никакви педагогически съветници , психолози и т.н. Въпросът е в това , че никой реално не иска да се реши проблема .Всички се правят на загрижени , разтревожени , а всъщност на никой не му пука .Всичко си върви на самотек !
родител
Педагогическите съветници ( "психолози") са едни заплатаджии на гърба на колективите, затова обиграните директори освободиха колективите от тази бройка. Наистина класния върши работата на психолог.И все пак и Такева се оказва права понякога. Браво!
ку
Това,че някой се сдобил с диплома-Психология, не значи че става за психолог. Често самите психолози не са добре, та как да знаят как да се справят с агресия и т.н. Както е писал някох, тези длъжности трябва да са извън институциите, сградите и да се водо отчет, на колко души са помогнали. Аман от групови терапии, там индивидуално трябва да се работи.