Федералният фонд от 500 милиона евро за подобряване чистотата на въздуха в германските градове ще бъде удвоен, като така от бюджета в него ще влязат 750 милиона евро, а останалото е вноска на автопроизводителите. Целта е да се премахнат замърсяващите автомобили от градския транспорт и да се избегнат решения на общинските власти за забрана на дизелови коли на тяхна територия.

Местните власти ще могат да ползват средства от него за различни проекти, включително за по-добър обществен транспорт, зарядни станции за електромобили, системи за контрол на трафика и по-ефективни мрежи за доставки. Но в градове като Берлин и Щутгарт ще трябва да се действа бързо за намаляване на вредните емисии, защото съдът може да наложи забраната за дизелови коли.

В понеделник градски кметове и регионални лидери се срещнаха с канцлера Ангела Меркел. Това става след срещата през август на министри с ръководството на автоконцерните, на която бе договорено те да обновят 5.3 млн. дизелови коли с цел намаляване на замърсяването. Меркел бе в отпуск и не присъства на този разговор, което засили критиките срещу нея, че не е повела борбата за справяне с проблема и че поддържа прекалено близки отношения с автоконцерните.

С напредването на предизборната кампания за вота на 24 септември тя втвърди тона, критикува компаниите и ги призова да сторят повече, за да си върнат доверието на клиентите. В понеделник Меркел обяви, че специалният фонд ще бъде увеличен на 1 млрд. евро, както и че след парламентарните избори ще има още една среща с автоконцерните през ноември.

"Всички са съгласни, че трябва да се избегне налагане на тотална забрана за конкретни типове двигатели или дори за типове автомобили. Времето тече и сме единодушни, че е необходимо голямо усилие", заяви Меркел на пресконференция.

Също в понеделник федералната агенция за автомобилен транспорт Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) обяви, че регистрирането на нови дизелови коли през август е намаляло с 13.8% до дял от 37.7%.
"Дизелгейт" разкрива не само близките връзки между управляващи и автопроизводители. Скандалът хвърля сянка върху голям сектор за износ, в който пряко работят около 828 000 души, или 14% от заетите в промишлеността.


Ако в големи градове се забранят дизеловите коли, това може да обърка сериозно работата на обществения транспорт, таксиметровите и транспортните компании. Освен това изтеглянето на милиони дизелови коли ще изисква замяната им с работещи на алтернативно гориво автобуси, камиони, леки коли и автомобили за събиране на смет.

Затова няколко общини вече поискаха Берлин да им помогне със средства за подобна промяна.

 Дневник