Министерството на образованието и науката (МОН) публикува за обществено обсъждане проектите на учебните програми по всички общообразователни предмети за четвърти и десети клас. След утвърждаването им ще бъдат написани нови учебници, по които ще започне да се преподава през учебната 2019-2020 г., съобщиха от ведомството.
Най-големи дискусии до момента са предизвикали предмети като български език и литература, история и цивилизация, както и философия. През август МОН организира допълнителни срещи с учители от всички 28 региона на страната, за да обсъдят последните детайли по тези предмети преди проектът да бъде пуснат за обсъждане.
Десетокласниците ще учат "Микеланджело" или "Cis moll" на Пенчо Славейков
На последната среща учители по български език и литература подкрепиха представеното съдържание за 10-и клас по двата компонента на учебния предмет – работа върху книжовноезикови норми и върху творби само от български автори. Спор е предизвикал Пенчо Славейков и по-точно коя негова творба да се изучава – дали "Микеланджело", или "Cis moll". В проекта двете творби ще бъдат посочени алтернативно, като крайният избор ще се направи след обобщаване на постъпилите становища при общественото обсъждане.
Учители по история и цивилизация пък останаха доволни от намерения добър баланс между учебно съдържание и броя часове. Най-широка дискусия породиха новите понятия, които трябва да се изучават, като учителите ги определиха като недостатъчни. Становището на учителите по философия е, че учебните програми по предмета са в правилната посока.
Творба на Вазов, Багряна или Леда Милева ще се учи наизуст от четвъртокласниците
Начални учители подкрепиха проектите на нови програми за 4-и клас, като изтъкнаха тяхната приемственост. Спор предизвика изборът на творба, която учениците да учат задължително наизуст. От министерството предлагат три стихотворения - "Обичам те, родино" на Елисавета Багряна, "Моята учителка" на Леда Милева и "Майка ми" на Иван Вазов.
Обучение по майчин език
За обществено обсъждане са публикувани и проекти на 28 актуализирани учебни програми за обучението по майчин език и адаптирани учебни програми за лица над 16 години, които имат завършен начален етап или са преминали успешно през курсове за ограмотяване. Проектите на програми по майчин език са съответно по турски, иврит, арменски и ромски език за ученици от първи до седми клас.
При подготовката на проектите са взети предвид предложенията на учители, университетски преподаватели, представители на етническите общности и на техни неправителствени организации. Изучаването на майчин език ще става по желание на родителите на учениците и може да се осъществява в избираемите учебни часове и/или във факултативните учебни часове.
До момента са утвърдени учебните програми за всички останали класове от първи до десети.
Дневник
Коментари
Добави коментар