Агенция "Пътна инфраструктура" публикува доклада с оценката за въздействието върху околната среда на проекта за автомагистрала между Русе и Велико Търново.

Обществените обсъждания в региона ще се проведат по график след малко повече от месец. На 28 ноември е дискусията в общините Павликени, Горна Оряховица и Велико Търново, а на 29 ноември в Полски Тръмбеш, Ценово и Бяла. На 30 ноември докладът ще бъде представен пред жителите на общините Борово, Две могили и Иваново. На 1 декември е обсъждането в община Русе.

Дължината на бъдещата магистрала е 133 км. Началото на проекта е на 3 км източно от съществуващия Дунав мост при Русе, а краят е след Дебелец, по посока на път II-55. В разработените варианти на трасе са проучени възможните технически решения за изграждане на автомагистралата по нов терен извън съществуващия път I-5. Проектът е разделен на три участъка: Русе – Бяла /от 0+400 до км 40+357/, обход на гр. Бяла /от км 40+357 до км 76+200/ и Бяла – Велико Търново /от км 76+200 до км 133+500/, информира пътната агенция.

Изграждането на автомагистралата е сред приоритетните обекти, тъй като направлението осигурява транзитния трафик по коридор №IX и международен път Е85, се казва в съобщението. С построяването й ще се подобри транспортното обслужване на международния и вътрешен трафик, ще се повиши безопасността на движението и транзитният трафик ще бъде изведен извън населените места. АМ "Русе - Велико Търново" ще бъде основна връзка, свързваща втория мост над река Дунав при Русе с Велико Търново, с път I-4 София - Велико Търново - Варна, път I-3 София - Плевен - Русе и бъдещия участък от АМ "Хемус".

Докладът за ОВОС на инвестиционното предложение, заедно с всички негови приложения, а също и Докладът за оценка на степента на въздействие, са на разположение на интересуващите се както на интернет страницата на Агенция "Пътна инфраструктура". Може да бъде открит в секция "Нормативна база", подсекция "Документи" или на следния линк http://www.api.bg/index.php/bg/normativna-baza/dokumenti/dovos-ruse-veliko-trnovo/. На хартиен носител е достъпен в администрацията на конкретната община всеки работен ден.

Според доклада трите варианта за алтернативно трасе на автомагистралата засягат седем защитени зони от мрежата на "Натура 2000" и, в зависимост от избора на трасе, между 7 и 11 археологически обекта.

Основните фактори, рискови за здравето на населението в районите на строителната дейност по трасето, са шумовият и праховият.

Хигиенният експертен анализ доказа, че строежът на трасето, съобразен с изискванията за такъв род съоръжения и при вземането на необходимите мерки за защита, няма да доведе до значима промяна в здравния статус на населението и здравния риск може да се прогнозира като нисък, се казва в доклада. Новите, по-добри технически параметри на посоченото трасе при сравнение с вече съществуващи пътища, пък ще допринесат за по-равномерен и ефективен ход на МПС, с което практически се избягва увеличаването на шумовите, праховите и токсикохимични емисии. Това ще се отрази благоприятно на санитарно-хигиенните условия на околната среда и жизнената среда на населението, е записано в доклада.

Дневник