Установяването на нарушения на фирмите превозвачи заради умора на шофьорите е трудно, като в повечето случаи контролиращият орган - изпълнителната агенция "Автомобилна администрация", изобщо не може да засече нарушението. Това се разбира от справка за дейността на агенцията, предоставена на "Дневник", както и от самите законовите изисквания към правените от тях проверки.

Повод за въпросите на "Дневник" стана катастрофата на автомагистрала "Тракия" снощи, при която 17 човека бяха ранени и изказването на главния секретар на МВР Младен Маринов, че най-вероятната причина за инцидента е умора на шофьора.

Всеки шофьор е задължен да пази тахо-шайбите, които засичат движението на автомобила и времето за почивка, в срок от 28 дни назад, обясниха за "Дневник" от автомобилната администрация. Ако той не бъде спрян за проверка в този срок обаче, няма как да бъде установено дали е почивал в законоустановените рамки.

Освен това автомобилната агенция прави комплексни проверки на фирмите-превозвачи минимум веднъж на пет години. Шофьорите обаче са задължени да пазят тахошайбите си във фирмата за срок от една година назад. При сигнали за нередности и нарушение, може да бъде разпоредена извънредна комплексна проверка.

Ако шофьор напусне конкретния превозвач той си взема шайбите със себе си.

На въпроса как тогава се проверява реално спазват ли шофьорите законоустановените срокове за почивки - ако не бъдат спрени за проверка на пътя 28 дни и след като комплексните проверки във фирмите са на 5 години, а шайбите се пазят една - от агенцията обясниха, че такъв е закона и те не могат да проверяват постоянно всички фирми, защото са много.

Иначе за конкретния случай обясниха, че фирмата "Юнион Ивкони", чийто автобус се преобърна в канавка е проверявана тази година и сега след инцидента ще последва извънредна ревизия. За конкретния шофьор пък няма регистрирано нарушение от 2009 г. в архивите на автомобилната администрация. Оттам обаче заявиха, че той работи в тази фирма от един месец и няма как да се изисква от нея тахошайби, за да се види дали е почивал по регламент.

Изисквания за времената за управление и почивка на шофьорите са - на всеки 4.5 часа шофиране има задължение за почивка от 45 минути. След което могат да шофират още 4.5 часа. След това време шофьорите са задължени да почиват 11 последователни часа, като се разрешава до два пъти в седмицата тя да бъде намалена до 9 последователни часа.

Според справката на автомобилната агенция регистрираните фирми за превоз на пътници са 1 526, от които 430 са вътрешни линии и 15 590 са компаниите за превоз на товари, а 6896 са тези с таксиметрова дейност.

От началото на годината агенцията е проверила близо 12 хил. товарни автомобили, 2 900 автобуси, над 3 500 предприятия за превоз на пътници и товари, 132 автогари, над 2 400 учебни центрове, близо 2 хил. пунктове за периодичен технически преглед и над 290 000 работни дни на водачи на пътя и над 1 400 000 работни дни на водачи в предприятия, показва справката, предоставена на "Дневник".

По време на проверките са съставени близо 12 хил. акта на обща стойност близо 6,5 млн. лв., от които 113 акта за неспазване на времената за почивка на различни фирми и шофьори. За подобно нарушение глобата е от 200 до 1500 лева. От автомобилната инспекция обявиха също, че от началото на годината са регистрирани 646 катастрофи с автобуси, като 132 от тях са тежки.

Dnevnik.bg