След като в началото на 2016 г. на Държавната агенция "Национална сигурност" (ДАНС) бе дадена възможност да следи самолетните резервации на пътуващите, сега законопроект доразвива правомощията на агенцията. Измененията в Закона за ДАНС са качени на сайта за обществени консултации strategy.bg.

Повече институции ще могат да следят пътниците и по-стриктни срокове за превозвачите да дават данни

Те предвиждат стриктни срокове за задължението на превозвачите да предават информацията за пътниците си на Националното звено за получаване и обработване на резервационни данни - 48 часа преди обявеното време за излитане при редовни полети и 24 часа за превозвачите, осъществяващи нередовни полети.

С измененията се предлага данните да се предоставят и на агенция "Митници". Статистическа информация ще се дава още и на Европейската комисия. Въвежда се и забрана за дискриминация при решаване за предприемане на мерки спрямо конкретен човек, след анализ на данните му.

Приетите от парламента през 2016 г. изменения в закона бяха в отговор на Директива за пътническите резервационни данни и Регламент на Европол, одобрени от министрите на вътрешните работи през декември 2015 г. Сегашните предложения за изменения се налагали, тъй като българският закон е изпреварил влизането в сила на директивата и в него не са въведени всички изисквания на европейския акт.

Иначе резервационните данни на пътниците представляват запис на изискванията за пътуването на всеки пътник, в който се съдържа цялата информация, необходима за обработване и контролиране на резервацията от въздушните превозвачи, извършващи резервацията, и от участващите въздушни превозвачи за всяко пътуване, резервирано от пътник или от негово име, без значение дали записът се съдържа в системи за резервации, системи за контрол на излитанията, използвани за регистрация на пътниците преди полета, или сходни системи със същите функционални възможности. Те включват информация като дата на резервация, издаване на билета, планирана/и дата/и на пътуването, имена на пътника, дата на раждане, адрес и координати за връзка, информация относно плащането, данни за пълния маршрут на предвиденото пътуване, пътническа агенция или пътнически агент, данни от самолетния билет, всички събрани предварителни данни за пътниците и др.

Целта на събирането на данни е предотвратяване, разкриване и разследване на тероризъм и други тежки престъпления. "Всички анализи и оценки недвусмислено сочат, че действията на организираната престъпност включват най-често международни пътувания, обикновено насочени към трафик на хора, наркотици или други незаконни стоки, а тероризмът има подчертано трансграничен характер и маршрутите на терористите преминават множество национални граници", се казва в мотивите на вносителите.

Извън изискванията на Директива е предвидено задължение за предоставяне на Националното звено и на данни за екипажа на полета. Превозвачите ще бъдат задължени за това, защото практиката сочела, че в извършването на тероризъм и трансгранични престъпления често участвали и членове на екипажа, аргументират се вносителите на измененията. Предвиден е и ред за защита на личните им данни.

Прескачане на конкурсното начало за постъпване в ДАНС

Покрай измененията, за които България е задължена заради влязлата в сила директива, вносителите на проекта обаче прокарват и други доста съществени промени. Ако парламентът одобри проекта, на държавните служители в МВР, Министерството на отбраната, службите за сигурност и обществен ред ще бъде дадена възможност да прескачат конкурсното начало и да започват работа в ДАНС само, ако искат и отговарят на изискванията за постъпване на държавна служба в агенцията. Ще е нужно само писменото съгласие на председателя на ДАНС и ръководителя на съответната служба.

Подобно изключение се предвижда и за държавните служители в кое да е ведомство, назначени по реда на Закона за държавния служител.

ДАНС ще може да отказва да предоставя данни за агентите си на прикритие

В измененията е записано още, че ДАНС ще може да отказва да дава информация за свои служители на прикритие и за настоящи и минали свои сътрудници. Т.е. агенцията ще има право да отказва информация на парламента, прокуратурата, полицията и дори съда. Целта на мярката е - гарантиране на защитата на интересите, способите и средствата за придобиване на информация.

Агентите на прикритие са различни от тези под прикритие. Първите работят в други ведомства, където може да са и на високи позиции, но винаги се използват за оперативни цели и информация. За разлика от служителите на ДАНС под прикритие, те не събират информация по Закона за специалните разузнавателни средства, която се ползва доказателство в съда, а се разпитват като анонимни свидетели.

Дневник