Инвеститорът в авиокомпании, които не държат на лукса, Бил Франки сключи рекордна сделка на авиоизложението в Дубай като поръча 430 джета, съобщава "Ройтерс". Той създава състоянието си тъкмо като шампион в това да продава на клиентите на такива авиокомпании допълнителни удобства срещу съответните такси.

Осемдесетгодишният ветеран в бранша е и един от създателите и управляващ партньор на базираната във Финикс частна инвестиционна компания Indigo Partners LLC.

"Клиентът е като тийнейджър - разглезено хлапе", коментира Франки след като подписа договора за самолетите на обща цена от 50 млрд. Долара.

Според него клиентите на авиокомпаниите са свикнали да летят при първокласни условия с много услуги на борда, но не са съгласни да плащат по-висока цена за тях. "Така че ако искате да летите на възможно най-ниските цени, ще трябва да жертвате нещо", обяснява той.

Оценката му е, че авиационната индустрия трябва да възприеме подхода на европейските нискобюджетни превозвачи като Wizz air ("Уиз ер",която междувременно днес обяви, че е поръчала по време на изложението 146 самолета А320, които да й бъдат доставени до 2025 г. - бел. ред.) и Ryanair ("Райънер"), които отнемат пазарен дял от традиционните превозвачи по късите дестинации.

Франки коментира и че идеята е летенето със самолет трябва да е достъпно, за да привлече хората, които иначе биха избрали дълго пътуване с автобус или влак.

"Причината те да не могат да летят е защото билетите са скъпи. Така че ако сме в състояние да създадем модел с ниски цени, ще имаме голям успех с привличането на пътници", допълва бизнесменът.

Indigo, която е създадена през 2003 г., контролира базирания в Денвър нискобюджетен превозвач Frontier Airlines както и чилийския JetSmart и частично мексиканския Volaris.

Компанията освен това през юни продаде 18.7% дял в "Уиз ер", а преди това имаше дялове и в сингапурската Tiger Airways както и в американската Spirit Airlines.

Огромната сделка включва A320neo и A321neos, които ще обслужват полети на Wizz Air, Frontier, Volaris и JetSmart.

Франки започва кариерата си във фалиралата America West Airlines, която по-късно поглъща U.S. Airways, след което е придобита от American Airlines.

В America West той взема уроци по летене от нискобюджетни превозвачи като Southwest Airlines и Ryanair за това как да се лети възможно най-много часове на ден и да се налагат допълнителни такси за услугите на борда.

"Ако не си дисциплиниран да спазваш бизнесмодела и позволиш на други разходи да изтичат, значи си на пътя към ада", коментира Франки.

Нискобюджетните авиокомпании пестят пари като поръчват много самолети на ниски цени, когато производителите са склонни да пълнят папките с множество поръчки и обикновено залагат на един модел.

Източници на "Ройтерс" от авиоиндустрията обясняват, че Indigo Partners получава процент от джетове, насочени към други авиокомпании.

Dnevnik.bg