Българските военновъздушни сили (ВВС) ще останат без транспортна авиация до края на годината, ако не се отделят пари за поддръжка на самолетите "Спартан". Министърът на отбраната Красимир Каракачанов каза пред ресорната парламентарна комисия, че от три транспортни самолета "Спартан" са обезпечени полетите само на един от тях и то до края на годината.
Каракачанов обясни, че трябва да се подпише 4-годишен договор за поддръжка с италианската компания "Леонардо", но пари в бюджета за това няма. Преговорите с производителя на самолетите все още текат и договорената до сега сума е малко над 17 млн. евро. Каракачанов каза, че още през юни са поискани тези пари от министерството на финансите, но няма положителен отговор. В Министерството на отбраната има бюджетни икономии за 2017 г., но те вече били разпределени за "други неща".
Славчо Велков (БСП) попита министъра дали в такъв случай може да се разчита на Ан-26, но от отговора се разбра, че от началото на следващата година няма да може да се разчита и на него.
Споразумението за купуване на 5 самолета "Спартан" беше подписано пред 2006 г. за 91.8 млн. евро. В резултат на преговори през 2010 и 2011 г. договорът беше редуциран до 3 самолета без министерството на отбраната да дължи неустойки и така окончателната сума по договора за доставка на трите транспортни машини е 55.8 млн. евро. Предишният договор за издръжка беше за 25 млн. евро.
"Спартан"-ите се използват често и от правителство, като преди дни с военния самолет беше транспортирана помощ за наводненията в Албания. Използват се и за транспортиране на тежко болни, уреди за трансплантация и дори за пътнически полети. Президентът Румен Радев замина за първото си официално посещение в Брюксел със "Спартан". Затова се очаква реакция на премиера Борисов, който да разпореди спешното отпускане на необходимите за поддръжката милиони.
Сагата с пускането в експлоатация на изтребителите МиГ-29, за които бяха купени нови и ремонтирани двигатели и предизвика протести на пилотите от авиобаза "Граф Игнатиево", също продължава. Все още има проблем с маслата за промиване на двигателите, тъй като Русия е въвела ново изискване за лицензиране.
Договорът за поръчката на двата нови патрулни кораба трябва да бъде готов до края на годината, допълни Каракачанов. Те ще бъдат построени от варненската корабостроителна фирма "Делфин", която беше единствен участник в търга. Инвестиционният проект, одобрен от Народното събрание, е на стойност 820 млн. лв. Заради промени в закона за ДДС реалната сума, която ще получи изпълнителят, намалява със 164 млн. лв.
Каракачанов коментира, че никой не се е сетил за този проблем, за да го коригира навреме. Това според министъра е отказало останалите фирми, които проявяваха интерес към търга, да се откажат и да не подадат оферти.
Първият патрулен кораб ще бъде пуснат във вода през 2020 г., а вторият - година по-късно, съобщи командирът на военноморските сили контраадмирал Митко Петев.
Дневник
Коментари
Добави коментар