Административният съд в Шумен отмени решението на местния парламент, с което се предоставят за управление имоти на селските кметове.

През юли тази година Общинският съвет реши да предостави на кметовете на селата: Велино, Градище, Дибич, Ил.Р.Блъсков, Новосел, Средня и Царев брод имоти общинска собственост, които са на територията на съответното кметство. При продажба или отдаване под наем на имотите за кметствата остават не по-малко от 30 на сто от средствата, които те да използват за ремонти или други местни дейности.

Решението бе върнато като незаконосъобразно от областния управител и повторно прието от общинските съветници, след което областният управител е сезирал Административния съд.

Според губернатора на област Шумен решението на Общинския съвет е незаконосъобразно, защото управлението на имоти – публична общинска собственост е от компетентността на Общинския съвет и предоставянето им за управление на кметове на кметства противоречи на чл.11, ал.1 от Закона за общинска собственост (ЗОС). Наред с това – голяма част от предоставените за управление имоти представляват земеделски земи, пасища и мери и като такива са поставени под особена закрила. 

Административният съд приема тези аргументи. Според него посочените имоти са публична общинска собственост и промяната на тяхното предназначение се допуска по изключение само в изрично предвидените в закона случаи. Решението е постановено и в противоречие с разпоредбата на чл.7, ал.2 от ЗОС, съгласно която имотите и вещите - публична общинска собственост (каквито са преобладаващата част от описаните в приложенията имоти), не могат да се отчуждават и да се прехвърлят в собственост на трети лица. По този начин имотите не могат да допринесат за разрешаване на финансовите проблеми на малките населени места.

Съдът посочва още, че липсват конкретните аргументи, мотивиращи решението, взето от Общинския съвет. „Наличието на постъпили докладни записки от кметовете на кметства само по себе си не обосновава постановеното решение. Нито в самите заявления на кметовете на кметства, нито в докладната записка, с която въпросът е внесен за разглеждане от ОбС, се съдържат данни, обосноваващи основателността на искането. Такива не се съдържат и в протоколите от проведените заседания, на които е взето обжалваното решение, включително и при неговото повторно обсъждане“, се посочва в решението на съда.

Решението на Административния съд в Шумен подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България в София в 14-дневен срок.

ШУМ.БГ