Какво е Uber - приложение за мобилни устройства или таксиметрова услуга? А може би е хибрид между двете? Отговор на този въпрос трябва да даде в сряда Съдът на Европейския съюз (ECJ).

Ако бъде призната за такси компания, това ще е лоша новина за собственици и акционери, тъй като ръководството твърди, че са само дигитален посредник между шофьори и клиенти. Uber вече работи в няколко страни от ЕС с лиценз за такси превозвач и само в Словакия и Румъния (и донякъде в Полша и Чехия) действа без лицензиране.

Съдебното решение няма веднага да промени бизнеса ѝ, но ще даде основание в бъдеще национални регулатори да отправят към американската компания нови изисквания, включително да кандидатства за лиценз и да застрахова дейността си.За да няма дискриминация и прекалени изисквания, законите на ЕС защитават онлайн услугите от прекалени рестрикции и националните правителства трябва предварително да уведомят Еврокомисията за подготвяни регулации.

Транспортът, от друга страна, се регулира на национално и местно ниво и новите правила в него не подлежат на надзор от ЕС.Жалбата пред съда е от сдружение на таксиметрови компании в Барселона, а докладчик обяви през май, че Uber би трябвало да се смята за транспортна компания, тъй като върши нещо повече от това просто да свързва търсенето и предлагането на услуга. Мнението му не е задължително, но съдиите обикновино следват позицията на експерта.

Дневник