След 2019 г. България може да остане без бойни кораби. Това каза във Варна командващия на Военноморските сили контраадмирал Митко Петев. Според него рискът идва от факта, че реализацията на проекта за строителството на новите кораби вече е закъснял с почти 2 години. Повод за изказването на Петев стана провалът на сделката за строителство на два нови патрулни кораба за военноморския ни флот.

Проектът бе на стойност 820 млн. лв. с ДДС и бе спечелен от варненската корабостроителница "МТГ Делфин". На 20 декември обаче министърът на отбраната Красимир Каракачанов обяви, че сделката е провалена, тъй като дружеството се е отказало от нея.

Мотивът за това било реалното намаляване на стойност на проекта за инвестиционен разход с 20% заради въведения от 1 януари 2017 г. ДДС върху военните сделки. Така сумата от 820 млн. лв. за строителството на двата патрулни кораба на практика е намаляла със 164 млн. лв.

Според контраадмирал Митко Петев причина за провала са станали и публикации в медиите, в които са били изразени съмнения за прозрачността на процедурата за избор на строител на двата патрулни катера.

"Това не остана незабелязано от чуждестранните партньори на варненската фирма "МТГ Делфин" от Германия, Франция и Холандия, е казал Петев. Те са преценили, че съществува финансов риск за реализирането на проекта". Според командващия на Военноморските сили тези подозрения са повлияли и на банките, които е трябвало да финансират сделката.

Това, което предстои в близките месеци е проектът за строителство на катерите да бъде преработен и отново да бъде внесен за одобрение от Народното събрание. В новия си вариант той щял да бъде в размер на над 1.4 млрд. лв.

Заради изоставането на проекта за строителство на новите кораби правителството трябва да ускори процедурите за финансиране на възстановяването на фрегатите, с които в момента разполага армията ни, е казал още Петев. Според него в критично състояние се намират и старите руски кораби, които все още са на въоръжение във ВМС. Това означавало, че след 2019 г. страната маже да се окаже в невъзможност да защитава морския си суверенитет, тъй като съюзниците ни в НАТО могат да окажат помощ само при нарушаване на териториалните ни води, но не и за защита на изключителната икономическа зона на България.

Dnevnik.bg