Автомобилите МИНИ от моделите хеч с три врати, хеч с пет врати и кабрио ще се предлагат и със седемстепенната автоматична трансмисия с два съединителя, съобщиха от компанията. Тя се отличава с екстремно бързи превключвания, висок комфорт при смяна на предавките и оптимизираната ефективност.

Трансмисията се комбинира с подбрани двигатели като алтернатива на серийната шестстепенна механична скоростна кутия. Управлението на скоростната кутия с два съединителя се извършва с оформен по нов начин скоростен лост. То е електронно и след избиране на режима на шофиране, лостът се връща в изходната си позиция. Паркинг-спирачката пък се включва чрез натискане на бутона Р.

От позиция D чрез придвижване на селектора наляво може да бъде активиран режимът S (от "спорт").

Какво представлява и как работи

Конструктивният принцип на скоростната кутия с два съединителя е взет директно от моторните спортове. Също като на състезателната писта тя осигурява динамични ускорения, тъй като при възходящото превключване няма прекъсване в подаването на мощност.

Дори при постоянно натиснат педала на газта, управлението на трансмисията избира моментите на превключване за части от секундата и то, по начин по който след смяната на предавката винаги са на разположение идеалните обороти на двигателя за добро ускорение.

Това е възможно благодарение на специфичната конструкция на скоростната кутия с два съединителя. Тя съчетава две отделни трансмисии в един корпус. Основният елемент са двата охлаждани с масло съединителя, от които единият отговаря за четните предавки (2, 4, 6), а другият за нечетните (1, 3, 5, 7), както и за предавката за заден ход.

По време на шофиране единият от двата съединителя е винаги затворен, а другият отворен. При възходящо респективно низходящо превключване те се активират последователно, като отварянето на първия съединител става успоредно със затварянето на втория. Ако например МИНИ ускорява на трета предавка, подаването на мощност се извършва чрез съответния съединител и трансмисията на нечетните предавки.

В същото време управлението на трансмисията вече е осигурило включването на следващата необходима предавка – в случая четвърта – на трансмисията, отговаряща за четните предавки. За възходящо превключване е необходимо само отваряне на съединителя на трета предавка и затваряне на този за четвърта. И двете се извършват едновременно, без прекъсване на подаването на мощност и за толкова кратък период, който при механична скоростна кутия би бил достатъчен най-много за натискане на педала на съединителя.

Интелигентно превключване

За да може винаги да е готова с подходящата за следващото превключване предавка, електронното управление на новата скоростна кутия с два съединителя постоянно анализира желанията на водача и ситуацията на пътя. Оценяват се положението на педала на газта, оборотите на двигателя, скоростта и режима на шофиране.

Повишеният спрямо серийната механична шестстепенна скоростна кутия брой на предавките се отразява положително както на спортния дух, така и на комфорта на возене. Седемте предавки на скоростната кутия с два съединителя позволяват по-голям диапазон от предавателни числа и намаляват промените на оборотите между отделните предавки.

В режим S превключванията на предавките се извършват при по-високи обороти на двигателя, като при него във всеки един момент може да се мине и към ръчно управление. Чрез късо движение на скоростния лост напред се превключва низходящо, при леко дърпане на лоста, се включва следващата по-висока предавка.

Свързаността на управлението на трансмисията с опционалната навигационна система адаптира стратегията на превключването към ситуацията на пътя. Така например, при приближаване до остър завой или кръстовище, своевременно се превключва низходящо, за да може за намаляването на скоростта да се използва спирачният ефект на двигателя.

При преминаване през два следващи бързо един след друг завоя, включената по-ниска предавка се задържа, с което се предотвратяват ненужните превключвания, а на излизане от завоя винаги е на разположение идеалната за ускорение предавка. Също като при конвенционалните автоматични трансмисии с хидротрансформатор, скоростната кутия с два съединителя има и функция "пълзене", която позволява потегляне без натискане на педала на газта.

За пълно ползване на инерцията

Автоматичната скоростна кутия позволява и безмоторно движение. При него двигателят се отделя от задвижването, когато водачът отнеме газта. По този начин колата може да се движи по инерция, с обороти на празен ход, при минимален разход на гориво, без скоростта му да бъде намалявана от спирачния ефект на двигателя.

В зависимост от оборудването на автомобила с навигационна система респективно асистиращи системи активирането на функцията за безмоторно движение може да се адаптира още по-прецизно към ситуацията на пътя. Ако например въз основа на данните от навигационната система или от камерите се разпознае необходимост от спиране, тъй като автомобилът се приближава към кръстовище или движещ се отпред автомобил, функцията за безмоторно движение не се активира, за да може спирачният ефект на двигателя да се използва за намаляването на скоростта.

Dnevnik.bg