Китайският производител на автомобили Geely събра дял от почти 10% в германската "Даймлер" (Daimler) и търси среща с ръководството в централата в Щутгарт в опит да изгради алианс за разработване на автономни коли. Така най-големият китайски частен производител на автомобили стана и най-големият акционер в производителя на "Мерцедес".
Матиас Махинг, зам.-министър на икономиката, коментира, че следващата седмица в Сохия министрите на икономиката на ЕС ще обсждат как по-добре да защитят стратегически европейски компании от нежелани инвеститори. "Важно е Европа да бди на кои ключови европейски технологии са хвърлили око чуждестранни стратегически инвеститори."
Инвестирайки 9 милиарда долара основателят и най-голям акционер Ли Шуфу се надява да участва в определяне бъдещето на сектора в конкуренция с такива имена като Tesla, Google и Uber. Източник на "Ройтерс", започнат с мисленето на Ли Шуфу, казва, че в света вероятно ще останат само двама или трима производители на автомобили и затова той търси тези, които имат технологично предимство.
"Никой друг сегашен играч в автомобилната индустрия няма да спечели тази битка срещу нашественици отвън, освен ако няма приятели. За да постигнеш и наложиш технологична лидерска позиция, трябва да се адаптираш с ново мислене за споделянето и комнибирането на силните страни. Инвестицията ми в "Даймлер отразява този мой възглед", обяви Ли. Засега нямаме планове да увеличаваме допълнително дела си, каза още той.
"Даймлер" има удоволствието да обяви, че с Ли Шуфу може да спечели още един акционер с поглед към бъдещето, който е убеден в иновационната ни сила, стратегия и бъдещ потенциал", се казва в събщението на германската компания.
Освен за среща в началото на следващата седмица китайците планират и разговори с високопоставени представители на германското правителство в Берлин, съобщи "Ройтерс". Източници на агенцията казват, че китайската компания възнамерява да бъде дългосрочен поддържащ инвеститор.
В Западна Европа като цяло и в Германия в частност, обаче, на достъпа на китайски инвеститори до високи технологии чрез придобиването на акционерни дялове. До фирми за работика като Kuka и Kion те бяха допуснати след продължителни консултации с ръководството и другите акционери.
През ноември от Geely призоваха "Даймлер" да емитира нови акции, за да можагат да придобият дял. Обеснянието бе, че така ще могат да използват технологиите на "Мерцедес-Бенц" за електромобили и камиони, включително тези за акумулатори. Така китайската компания ще можела да отговори на по-строгите правителствени регулации за изчистване на въздуха в градовете на комунистическата държава.
"Даймлер" отказал с обяснение, че не иска да намалява влиянието на акционерите, казаха тогава източници на "Ройтерс".
Ли Шуфу смени тактиката и без много шум изгупи дял от 9.69% и "Ройтерс" твърди, че архитектът на тази операция е Дирк Нотхайс, бившият генерален директор на Morgan Stanley Germany. За това му е помагал И Бао, бивш изпълнителен директор на Morgan Stanley China.
"Даймлер" е единственият голям германски автопроизводител, който не се контролира от фамилия. Мажоритарен собственик във "Фолксваген" е кланът Порше-Пийх, в BMW дял от 47% държат Зузане Клатен - най-богатата германка, и брат ѝ Щефан Кандт.
Dnevnik.bg
Коментари
Добави коментар