Началните училища в босненската съставна единица Република Сръбска ще ползват същите учебници и програма за няколкото "национални" предмета като децата в Сърбия, съобщи "Болкан инсайт".

Става дума за часовете по език, история, география и "природа и общество, които се преподават в различните училища из страната в зависимост от това дали децата са етнически сърби, бошняци или хървати. Тази инициатива не се посреща радушно от бошняците, които са мнозинство в страната, но и от тези в Република Сръбска, където са 15% от населението. Те предупреждават, че може да отнесат случая до Конституционния съд на страната.

Според представител на образователните власти в Република Сръбска промяната ще даде много възможности "да се правят неща заедно със Сърбия, особено свързаните с националните интереси не сърбите". Промяната също така е само първа стъпка, а сръбските учебници би трябвало да се въведат и в по-горни сегменти на образователната система.

Професорът от Университета в Сараево Енвер Казаз казва за радио "Свободна Европа", че целта е създаване на "помогенна сръбска идентичност" и че е по-добре Босна и Херцеговина, Сърбия и Хърватия да подпишат ясни споразумения в образованието, вместо Белград и Загреб да "действат идеологически", за да "включат босненските сърби и босненските хървати в идеологическите си системи".

Според властите в Република Сръбска обаче учебниците, издавани в Баня Лука и Белград, така или иначе много си приличат към момента.

Проблемите в образованието в Босна и Херцеговина, което международни наблюдатели критикуват като задълбочаващо разделенията в страната, засягат и терминологични въпроси. Република Сръбска например не признава термина "бошняшки език" и училищата биват съветвани да го наричат "езика на бошняшкия народ". Бошняшки семейства, завършнали се в Република Сръбска след войната, определят това като дискриминация. Някои родители дори забраняват на децата си да посещават училища с мотива, че им е отнето правото да изучава бошняшки.

Dnevnik.bg