В Швейцария днес се провежда референдум по въпроса да спрат ли гражданите да плащат такса за издръжката на обществени радио и телевизия. Прогнозите са, че привържениците на инициативата No Billag намаляват и тя няма да получи одобрение. Ако обаче има одобрение, Швейцария ще бъде първата европейска държава, отказала се от финансирането на обществени медии чрез годишна сума от всеки гражданин.
Идеята за всенародното допитване идва от националистическа партия с мотивите, че така ще има повече конкуренция на медийния пазар. Правителството и парламентът са на противоположната позиция - че закриването на обществените медии ще се отрази отрицателно на качеството и плурализма в медиите.
No Billag идва от името на компанията, която събира таксите за националната Swiss Broadcasting Corporation (SBC). Според поддръжниците на инициативата държавата няма право да субсидира електронни медии в пазарна икономика и освен това не може правителството да разполага със собствени радио и телевизия в мирно време.
SBC е с национално покритие, статутът ѝ е от 30-те години на ХХ век и днес има 7 телевизионни канала и 17 радиостанции в районите, където се говорят четирите езика на Швейцария. От 90-те години държавни средства получават и частни медии, които изпълняват мандата на обществения сектор - да излъчват в пиковите часове от денонощието регионални новини. В момента това важи за 13 регионални телевизии и 22 радиостанции. Както SBC, така и тези частни медии са длъжни да разпространяват важни съобщения от полицията и официални съобщения по време на криза.
Таксата за домакинство е 451 франка годишно, но от 2019 г. тя ще намалее на 365 швейцарски франка. Тогава влиза в сила промяна в схемата за изчисление на вноските, според която бизнесът също плаща. Когато фирмата е малка - с оборот под 500 000 франка, тя няма да прави вноска, но над този праг сумите са между 365 и 36 000 франка (за компании с оборот над 1 млрд. франка).
През 2016 г. от такси са събрани 1.37 млрд. франка (1.41 млрд. долара), от които огромната част (1.24 млрд. франка) отиде за радио- и телевизионните програми на SBC. Частните компании получиха 67 милиона франка, като през октомври миналата година правителството реши да промени това съотношение и да увеличи дела на частните медии до 81 милиона франка.
Районът, в който се говори немски, дава 72.5% от таксите и получава обратно 43% от тях. Таксата е основният източник на приходи в бюджета на медиите - 75% в SBC, 53% - в регионалните телевизии, 67% - в некомерсиалните локални радиостанции, и 35% - в радиостанциите по планински и периферни райони.
Рекламният пазар в 8.4-милионната Швейцария е малък, съотнесено с големите ѝ съседи, поради което правителството настоява, че не достигат комерсиални средства за медийни продукти с обществено предназначение, създавани на 4 езика.
Дневник

Коментари
Добави коментар