Шуменски ученици отново завоюваха отличия, този път - на турнира по речи и дебати на английски език, организиран от фондация "БЕСТ". Той се проведе този месец в град Добрич, като в него се включиха над 250 ученици, състезаващи се в пет категории: ораторска реч, дебати, интерпретация на проза, на поезия и на текст за двама. Надпреварата се проведе в две възрастови групи: от 8 до 9 клас и от 10 до 12 клас, съобщи ръководителят на отбора на ППМГ "Нанчо Попович" Борис Дечев.
Тимът на Нанчовото училище участва с 13 души и завоюва злато и два бронзови медала. Полина Младенова от 9 клас спечели златната купа за интерпретация на поезия, като избраният от нея текст бе по актуалната тема за насилието над жени. Джейда Неджиб от 8 клас грабна бронзов медал с ораторска реч на тема насилието в кибер пространството. Във втора възрастова група, Борис Дечев донесе бронзов медал с интерпретация на проза с текст на Нийл Геймън. Габриела Иванова от 9 клас на шуменската Езикова гимназия пък грабна бронзов медал на интерпретация на поезия.
Предстои участие на шуменските ученици в международния турнир за речи на английски "Balkan Voices", който ще се проведе от 30 март до 1 април в Американския университет в Благоевград, а по-късно - от 27 до 29 април в Пловдив шуменци ще се включат в надпреварата на турнир по речи и дебати на английски "БЕСТ" (BEST).
Турнирите "БЕСТ" се отличават с това, че дават нова и различна платформа за изява на талантливи деца. Там те могат да покажат артистичните си умения и креативността си, да изразят позицията по актуални теми и, заедно с това, да подобрят английския си език и ораторските си умения.
ШУМ.БГ
Коментари
6
Браво !, но да знаят, че с речи малко хора си изкарват хляба. В Шумен добре платените са или в строителството, или в Алкомет, а в столицата добре плащат на програмистите ( но преди това да са завършили Математическа)
и на тези, които знаят езици ( там пък са добре само тези от Езиковата и пак Математическата).
Анонимен
Браво на ППМГ...
пак аз
Как да се разбира "интерпретация"? Изпълнение на текст, наизуст, четене? Анализ, разсъждения върху текст?
Какво значи "ораторска реч"? Дълъг монолог по някаква спорна тема, разсъждения с цел изказване на позиция? Или говорене въобще по темата?...?
Ако ученици осми-девети клас могат да се аргументират обстойно по спорни въпроси, да вземат и защитават позиция, е проява на твърде високо ниво.
Задавам си тогава въпроса: Защо по важни въпроси за града младежите се скатават?
Или преписват оттук-оттам и го научават наизуст за състезанието?
Анонимен
"Интерпретация на текст" означава да се изпълни по такъв начин текста, че да се предаде значението и посланието му, по възможно най-артистичен и креативен начин. Ораторска реч, по формата на турнира, представлява категория, в която участниците пишат реч до от 7 до 10 минути на тема, която е важна за тях, и идеята по принцип е да повлият по някакъв наин на слушателите, да ги вдъхновят или да ги накарат да се замислят за проблема. И да, защитават позиция, изразяват мнение и изразяват себе си благодарение на възможността, която турнира предлага.
Какво значи да се включват при обсъждането на важни обществени въпросии как изобщо се скатават, при условие, че просто са открили платформа, която съвпада с интересите, които имат? Това са просто деца, ученици, които развиват набор от умения и таланти и съм напълно убеден, че ако се очакваше от тях да се включат в решаването на такива въпроси, всички биха го направили на драго сърце, те даже някои го правят.
А това, което споменахте, че преписват оттук-оттам е изключително неуважително спрямо месечния труд, който полагат в подготовката си, мога да ви уверя, че награди на преписвачи не се дават.
пак аз
Много благодаря за отговора.
Не аз не уважавам труда на учениците, а задавам въпрос за същността на състезанието, защото така написано, не е ясно в какво се състои.
Да се напише текст на чужд език, който да се говори 7-10 минути, е доста дълъг текст. Безспорно е постижение, даже и да е чужд текст, научен наизуст. Правя аналогия, как се "пишат" "проекти" и от сорта в масовата практика.
По въпроса за скатаването: Преди време се публикува в местните медии, че в Шумен има някаква обща организация на учениците, училищен парламент, инициатива за качествено образование или на знам как точно е било... Нищо не се чува да са инициирали, което да е подпомогнало града и нивото на образованост. Пишете, че темите отговарят на интересите на учениците. Хубаво. Интересите на когото и да било са похвални, САМО когато НЕ са единствено лични. Мисля, че е точно работа на педагозите да НЕ поощряват егоцентризма, а да насочват младите към личностна реализация в полза на някаква общност. Никой не израства като личност от нищото и е личностно развитие ПЪРВО да се опита да ВЪРНЕ даденото под някаква форма....
Анонимен
За да преценим турнира, първо трябва да отговорим на въпросите кой го финансира и какво е бъдещето на призьорите.
Анонимен
Да, до колкото ми е известно и на мен, съществува такава организация, но това, което не ми е ясно е как се влиза в нея, но до колкото съм запознат, хората, вземащи участие в нея са доста лимитирани в броя. Другото, което е - идеята на това, което се опитва да се изгради в момента е именно общност, макар и малка по мащаб като просто един училищен отбор, в която всеки от участниците да изпитва чувство на принадлежност и чрез позицията си да допринесе към самия отбор, с други думи, да намери мястото си в една такава общност и заедно с другите участници да подпомогнат просперирането ѝ, и смятам, че в бъдеще, да кажем след 5-10 години, когато вече са получили възможност за реализация в света, а не само в училищната сфера, ще могат да принадлежат и към по-голяма общност, като например града, държавата, и чрез уменията, които развиват в момента, ще могат да допринесат към нея и наистина да решат проблеми, които имат нужда да бъдат решени. Неадекватно е просто да се говори за каквато и да е било намеса на тези, подчертавам, деца буквално в управлението на града, защото те едва започват да се учат как да бъдат уверени в позицията в света, която защитават. И точно това е идеята на цялото това, първо да се научат на нещо, да развият себе си и талантите си, за да могат по-късно да подпомогнат общността, към която ще принадлежат, която очевидно ще е по-мащабна от просто един училищен отбор.
Турнирът се организира със съдействието на програма Фулбрайт, американското посолство и фондацията Америка за България, а главен отговорник за случването му е фондация БЕСТ, която е неправителствена организация с цел да дава възможност на младежи от цялата страна да се изявяват с уменията и талантите си на единствени по рода си турнири (за България). Организация, за която интересите на учениците са на първо място.
Анонимен
Благодаря за отговоря. Наистина е благовидно. На практика обаче, е зарибяване за привличане, или извличане, на хора в полза на друга държава. Защото ако се целяха умения за разсъждения, за обосновка, темите щяха да бъдат други. Например: доминацията на един тип "култура" ( която реално няма своя стойностна традиция, а е само субкултура), комерсиалното начало, унищожаването на националната идентичност, двойният стандарт във всичко - от личностното израстване през представянето на историческите факти до съвременното международното законодателство, ролята на старите религии и на новите им трансформации за обслужване на комерсиални интереси или създаване на "меки" общности, ролята на наркотиците през хилядолетията и сега, трудово законодателство за лица над 16 години и реалната свобода на личността, ролята на фармацевтичните концерни в поддържане и разширяване на обхвата на боледуването...
А интерпретациите на художествени произведения щяха да бъдат съчетани с уважение към родния език и култура, щеше да има изпълнение и на творба от автор на майчиния език.