Тежкият авионосещ крайцер "Адмирал Кузнецов" - единственият самолетоносач на Русия, влиза в док в Мурманск за ремонт и превоъръжаване от месец май. Планирано е той да бъде върнат на бойно дежурство към 2021г., но не е изключено срокът да се удължи с няколко години, съобщиха руските медии.

Зам.-командващият на Военноморските сили Виктор Бурсук казва, че "ще бъде подобрена противовъздушната отбрана с морска версия на комплексите "Панцир" и ще бъдат подменени котли и помпи".

Виктор Кравченко, бившият началник на щаба на ВМФ, каза за "Интерфакс", че освен споменатото корабът ще получи и ново оръжие, но не спомена какво. Ще има и нова система за приземяване на самолетите - "Адмирал Кузнецов" тепърва ще върши добра работа, допълва той.

Самолетоносачът с почти 2000 души екипаж, летци и авиационни инженери на борда е в експлоатация от 1991г., но първата му употреба в реални бойни действия бе през 2016г. край бреговете на Сирия. По-късно от изданието РБК изчислиха, че походът му е струвал поне 140 милиона евро.

Авиационната му група е 50 самолета и хеликоптера. Министерството на отбраната отчете, че в Сирия тя е извършили над 420 бойни полета, включително 117 нощни. Един Су-33 и един МиГ-29 бяха изгубени, след като първият падна зад борда заради скъсване на спирачно въже, а вторият падна във водата при кацане. Специалисти коментираха тогава, че основният проблем вероятно идва от това, че през 80-те години на ХХ век системата за излитане и кацане е била проектирана за съвсем други самолети с морско базиране.

Най-много трудности и несигурност обаче създава двигателно-енергийният комплекс. Преди близо две години преминаването на обвитият в дим "Адмирал Кузнецов" през Ламанша предизвика вълна от подигравки. Тогава военните обясниха, че причината е в непълното изгаряне на горивото.

Всъщност, котлите и оборудването за тях са определяни като "родилен дефект", който е започнал да се проявява веднага след предаването на кораба на военните. Отчасти за това е виновно некачественото изпълнение малко преди разпадането на СССР, отчасти - използването на мазут, заради което излизането в открито море не само е скъпо, но и обемът на резервоарите му е приблизително толкова, колкото са побирали всички кораби на Северния флот на СССР през 1939г.

Руски издания твърдят, че самолетоносачът прекарва повече време за ремонт, отколкото на бойно дежурство, както и че не спират споровете не е ли време за цялостна модернизация. Едни специалисти твърдят, че корпусът е добър и може да се използва още няколко десетилетия, стига да се обнови всичко останало. Според други на "Адмирал Кузнецов" му остават не повече от 10 години и поради това е безсмислено да се пръскат милиарди рубли за модернизация. Трети смятат, че изобщо отминава епохата на подобни огромни военни кораби, чието използване изисква цяла група за тяхната защита и средствата трябва да се вложат в по-малки и мобилни подводници, фрегати и крилати ракети.

Неотдавна командващият руския ВМФ Владимир Корольов заяви, че има планове за строителство на нови авионосещи кораби. Но в програмата за въоръжаване на руската армия до 2025г. средства за това не са предвидени.

Дневник