Корабоплаването и морският бранш са най-слабо регулирани по отношение на замърсяването на атмосферния въздух и вредните емисии. Това каза днес при откриването на Европейският форум за морски транспорт във Варна изпълнителният директор на "Морска администрация" Живко Петров.
Според него Европейската комисия вече е приела съответните законодателни мерки и пристанищата от основната европейска мрежа, част от която са и тези в Бургас и Варна, трябва да изградят до 2029 година точки и устройства за зареждане на корабите с втечнен газ. Целта е да се намали съдържанието на твърдите частици, въглеродните и азотните окиси, както и съдържанието на сяра в атмосферния въздух.
"В момента се разработват регулации за използване на гориво с ниско съдържание на сяра в европейските пристанища, каза още Петров. Следващата идея е в обозримо бъдеще голяма част от горивото, което съдържа сяра, мазут или тежки въглеводороди, да бъде заменено с алтернативни горива."
Използването на втечнения газ е идея, която най-лесно може да бъде приложена в практиката, тъй като вече има разработени и корабни двигатели, които работят с това гориво. Данни на Световната морска организация показват, че в близко бъдеще новите кораби, които се произвеждат, най-вероятно ще бъдат оборудвани именно с такива двигатели.
Източник на замърсяване в пристанищните зони са и корабните генератори, които работят, докато плавателните съдове се обработват, за да поддържат системите им. "Те използват като гориво мазут и по тази причина също излъчват вредни емисии", каза Живко Петров.
Алтернативата в този случай е изграждането на зарядни станции на самите пристанища, които да снабдяват корабите с достатъчно електрическа енергия по време на товаро-разтоварните дейности.
Европейският форум за морски транспорт, който започна днес във Варна, е съпътстващо събитие в рамките на българското председателство на Европейския съвет. Сред останалите теми, които предстои да бъдат обсъдени по време на работата му, са морската сигурност, морските магистрали и фериботният транспорт.
Dnevnik.bg
Коментари
Добави коментар