Да се разкопаят нови обекти от античното селище край Благоевград, които се предполага да са по-съществени и стойностни от досега намерените, те да се експонират, като там се изложат и досега намерените преместваеми ценности. А трасето на автомагистрала "Струма" да се запази и да мине върху откритите наскоро останки от древно римско селище.
Това е един от вариантите, който се оформи при днешното посещение на премиера Бойко Борисов, министри, ръководители на пътната агенция и кмета на Благоевград Атанас Камбитов на мястото на разкопките и разговаряха с местни хора. От всички разговори и подмятания на място по време на посещението, се разбра, че това вероятно ще е най-приемливият вариант. Все пак премиерът поръча на археолози, инженери, експерти и политици в най-кратки срокове да му предоставят всички възможни опции с финансови разчети и така да се вземе окончателно решение. Видео на живо от срещата беше пуснато във Фейсбук профила на министър-председателя.
При строителството на магистралата край Струма археолози намериха античното селище, за което се твърди, че може да е Скаптопара – древен Благоевград. Бяха намерени останки от църква, баня и гробница. Местни хора организираха подписка и протест в защита на находките, които попадат в трасето на бъдещата магистрала. Общината в Благоевград също поиска защита на находките в автентичния им вид.
Затова и днес Борисов заведе част от министри, експерти строители и др. на място, за да разбере лично как може да се разреши проблемната ситуация. И научи, че според проекта за магистрала "Струма" осовата линия на пътя минава буквално върху разкопките.
Археологът доц. Здравко Димитров от археологическия институт към БАН разведе гостите и им показа находките. Обясни, че още няма ясно писмено доказателство дали това е Скаптопара. От думите му се разбра, че за селището се знае още от 1973 г., но допреди отчуждаването на имотите за магистралата, е било в частни земи и не е проучено. Според мнението му, а и от реплики на археолози пред премиера, се разбра, че при последващи разкопки, се очаква да бъде намерена по-централна част на селището и там се очаква да има още по-интересни и ценни находки от досегашните. Да е същинското селище.
Тази информация накара някои от придружаващите премиера, включително и министъра на културата Боил Банов, да лансират идеята да се инвестира в новите разкопки в съседство и там да се направи експонирането, а да не се налага местене на трасето на магистралата.
Вариантите за изместване на трасето на магистралата провокираха негативна реакция на присъстващия министър на транспорта Ивайло Московски и на шефа на пътната агенция Дончо Атанасов. Атанасов заяви, че преместването ще отнеме поне 3-4 години, ще са необходими суми от порядъка на 50 милиона лева. Не виждам кой ще задвижи и подпише за такива суми, заяви Атанасов. По-късно пък уточни, че ако магистралата мине отдолу, сумата ще е 85 милиона лева.
Ако сега трябва да се препроектира, да се мести, да се правят нови оценки за въздействието върху околната среда, нови отчуждения на земи и прочее документацияако няма гаранции, че ще стане до 2023 г., ще трябва да преместим европейските пари за магистралата за други проекти и тя няма да бъде финансирана, заяви и Московски.
Премиерът първоначално беше в добро настроение и с усмивка подмяташе закачливи варианти за решаване на проблема. "Може ли да се направи стъклен", подметна той, а някой попита кое, платното на магистралата ли. "Ако може на въжета да я вържем да виси, най-добре, но не може. Ще търсим варианти", заяви малко по-късно той. Лансира и идея да се донесе машината за прокопаване на метрото и да се пробие дупка за магистралата.
"Искаме да се запази. Въпросът е археолозите и инженерите да ми дадат решение. В пожарната едно време не учихме как се мести магистрала", заяви още Борисов.
Частично бяха подмятани и идеи къде е възможно да се премести трасето на магистралата. Но от общите разговори се разбра, че много варианти няма, защото вероятно ще излиза нова археология, а в друга посока пък ще е твърде близо до река Струма. "Трябва да намерим решение – ето ти го трасето. На дясно не можело, на ляво не можело", гледаше плановете премиерът.
Мост пък би разрушил археологията. А и впоследствие щял да е опасен и труден за обезопасяване при евентуални катастрофи, заявиха от АПИ. Премиерът не хареса и опцията да трябва да се плащат нови десетки милиони за отчуждаване на земи.
Гневни реакции и реплики на местните видимо раздразниха Борисов. "Що не дойдохте от 73-та, да говорите че тук е златото, да протестирате", попита ги риторично той на няколко пъти. "Почни от там да ни благодарите, че го разкопахме, намерихме и сега търсим най-добрите начини да го съхраним и покажем", препоръча той на друг гневен жител. На въпрос на жена кой е избрал трасето да мине точно през този хълм, той заяви: "Виж 2004 г. кой е дал концесията, кой управляваше. Не да ми се злобиш на мен тук".
На тръгване Борисов успокои хората: "Добре, това мога да ви кажа, ще се оправим". И поръча в кратки срокове да получи всички възможни варианти с мнения на различните експерти и с финансови разчети.
Dnevnik.bg
Коментари
Анонимен
Бай Тошо може да не е бил доктор на науките като настоящият ни премиер, но едва ли е казвал на някой човек от масите: "Не да ми се злобиш на мен."
Анонимен
А защо все европейски фондове, а не държавни пари? Защото може да се акумулира обществен ресурс на ниво ЕС, а не се позволява на ниво отделна страна. Било непозволена държавна помощ. Пита се в ситуацията: Кое е държава - България или ЕС? Да вземат да направят справка с какви пари се правят (са правени) разкопки и реставрации в Италия, Германия и т. н. и какви промени в градоустройството от кого са финансирани. И те не са си разкопали цялата държава. Все още излизат авиационни бомби тук-там.
Анонимен
за какво ви са тези 100 метра камъни
А
Имало е варианти трасето да минава от другаде. Самите благоевградчани са пожелали да минава от там. След като са знаели още от 1973 че там има археология. А самите археолози след 45 години чак като взеха да строят магистралата се сетиха да копаят. Това са фактите.
Анонимен
Археологически разкопки са възможни само със съдействието на държавата. Откриването на Троя също е било със съдействието на Османската империя.
В България има огромно количество необработени места, които представляват историческа ценност. Особено сега с модерната техника се виждат и под земята. Но страната не може да отдели толкова обществен ресурс. Приоритет имаха старите столици. И те даже не са разкопани и проучени изцяло. От това страда нашия регион. Ако беше в Англия, от 10 камъка щяха да проглушат света и да го пласират за уникум. Ние нямаме търговци с научни интереси като Шлиман да инициират и организират археологически разкопки. Нашите парилии не считат за престижно. А големите музеи по света са тръгнали от частни лица.