“Нирвана” от Константин Илиев на ДКТ “В. Друмев” в Шумен спечели наградата за цялостен спектакъл в направление „Преглед на спектакли“ на фестивала „Друмеви театрални празници Нова българска драма“, съобщиха от пресцентъра на театъра.

Това е решението на журито на 28-то издание  на театралния фестивал, който приключи тази вечер. 9-те представления и 5-те текста в направления „Авторски прочит“ бяха оценявани от Ириней Константинов, театроведът проф. Камелия Николова, сценографът доц. Мира Каланова, режисьорът Неда Соколовска, режисьорът Недялко Делчев.

В тазгодишното издание на фестивала Наградата за режисура спечели Дамян Тенев за спектакъла “Една торба барут ” по Йордан Йовков на ДТ “Стефан Киров” -  Сливен.

Светослав Кокалов получи наградата за сценография. Тя му бе присъдена за спектакъла  “Чамкория” по романа на Милен Русков  на Театър 199 “Валентин Стойчев ” - София. За ролята си на Бае Славе в този спектакъл Захари Бахаров получи Наградата за мъжка роля.

Наградата за женска роля бе присъдена на Ирина Митева за ролята на Жената в спектакъла “Нирвана”.

Журито не присъди награда за музика, както и такава за драматургия в направление „Авторски прочит“. Тук се присъждат две поощрителни награди. Те са за драматургичните текстове „На перваза” на Сабина Стефанова и „Да се преструваш е прекрасно” на Петър Влайков.

По-рано днес членовете на журито дадоха пресконференция за медиите и споделиха впечатленията си от представеното на театралния фестивал в Шумен тази година. Те акцентираха върху разбиращата публика на Шумен, добрата селекция от спектакли и липсата на интересни драматургични текстове.

„Програмата на фестивала бе подредена перфектно. Радвам се, че участваха и неформални театри, освен държавните и общински. Друго, което ме впечатли, е участието на много млади хора. Чест бе за мен да присъствам на фестивала в Шумен и да оглавявам това жури. Благодаря на публиката в Шумен, която отново бе в залата. В Шумен има следа, която е направена и оставена в този град и не може да се заличи – следата на добрия театрален дух“, каза на пресконференцията председателят на журито Ириней Константинов.

Според проф. Камелия Николова тазгодишното издание на фестивала е впечатлило с много добра и балансирана селекция от спектакли. „Това, което видяхме през тази седмица в Шумен доста добре отразява постиженията в рамките на спектаклите върху български драматургични текстове. Видяхме, че тези текстове, и класически, и съвременни, повече или по-малко предлагат провокация за нови режисьорски прочити и особено провокация към играта на актьорите. Видяхме много интересни актьори. Видяхме различни подходи към текстовете, различни видове театри. В спектаклите видях визуална култура, но не и визуално предизвикателство, нямаше изненада“, обобщи впечатленията си проф. Николова.

Режисьорката Неда Соколовска също бе на мнението на колегите си от журито, че селекцията на фестивала е била добра и в спектаклите се е видял различни стилове и подходи. „Въпреки това казвам, че нашият театър не е актуален. Липсва комуникацията със съвремието. Ние губим младостта. За това мисията на тези фестивали като този в Шумен е да дава възможност на млади режисьори да показват работата си“.

Според Мира Каланова по време на фестивала „Друмеви театрални празници Нова българска драма“ млади режисьори са показали различни интерпретации на класически текстове и тази връзка трябва да се поддържа и занапред. „Респектиращото тук е как публиката гледа спектаклите в Шумен. Тя не само присъства, тя насочва вниманието си“, каза Мира Каланова

Всички членове на журито изказаха опасенията си от липсата на нови драматургични  текстов, които да се поставят на сцена, за липсата на драматурзи, смели решения на режисьорите. Това мнение те споделиха  по повод текстовете в направление „Авторски прочит“ от фестивала.

„Тенденцията при драматургичните текстове е те да не се поставят от режисьорите. Ако няма провокация в текста, режисьорът не посяга към него и се връща към класическите текстове от българската драматургия. Това се случва от години у нас. Връзката драматург, режисьор, театър става все по-сложен“, сподели режисьорът Недялко Делчев.

Според проф. Николова в съвременните текстове, които се пишат за театър, прозира интровертността на съвременния човек. „Текстовете са много затворени, те са много лични изказвания. Затова им е много труден пътя до сцената, дори когато са много добре написани. Трябва им още една крачка, за да заинтригуват повече хора и да се поставят от режисьор, но това в последните години не се случва“, обобщи предложенията за нова българска драма проф. Николова.

ШУМ.БГ