Министерството на отбраната ще поиска оферти за 5 нови изтребители и 7 втора ръка, се разбира от проекта за инвестиционен разход, който бе приет от правителството миналата седмица. Преди да бъде избран бъдещият многоцелеви изтребител на Военновъздушните сили, проектът трябва да бъде одобрен от парламента.

САЩ ще бъдат питани за цени и конкретно предложение за новопроизведени бойни самолети F-16 блок 60 (или 70) и F/A–18E/F Super Hornet, както и за употребявани F-16 модернизирани до варианта OFP М6 и втора ръка F/A–18E/F Super Hornet.

До Португалия ще бъде изпратено искане за предложение за F-16 MLU OFP М6, което ще бъде с логистичен пакет и въоръжение от САЩ.

Израел трябва да предоставят оферта за употребявани F-16 C/D модернизирани до варианта OFP М6. Предложението дойде след визита на министъра на отбраната Красимир Каракачанов в Израел.

От Италия ще се чака отговор за втора ръка Eurofighter Tranche 1, а от Германия за нов Eurofighter от последната модификация Tranche 3.

Франция трябва да даде предложение за нови и употребявани Dassault Rafale. Този изтребител се включи в полезрението на Министерството на отбраната, след като президентът Румен Радев летя на такъв при посещението си във Франция.

От Швеция, освен за нови Gripen C/D, ще се иска предложение и за употребявани Gripen модернизирани до текущата конфигурация на въоръжение в страните-членки на НАТО (Унгария и Чехия).

Финансовата рамка за купуване на "не по-малко от 8 броя бойни самолети" е 1.8 млрд. лв. с ДДС. Сумата включва купуването на самолетите, средствата за наземното им обслужване, за обучение на пилотите и инженерите, въоръжението и поддръжката за 3 години. В проекта не са посочени сумите от вече получени искания за предложения (Request For Proposal RFP), тъй като все още не е приключила процедурата и ще бъдат изпращани нови.

Във втория етап на проекта трябва да се купят още 8 самолета, тъй като се смята, че 16 самолета е минимумът, необходим на ВВС за да поддържат способности по контрол на въздушното пространство и летателни часове при пилотите.

"Предвид факта, че придобиването на допълнително количество самолети от същия тип и в същата конфигурация след 6-7 години ще е съпроводено със значителни трудности и рискове, следва да се използва възможността, в случай, че цената на самолетите и оборудването го позволява, за закупуване на по-голям брой самолети в рамките на посочената по-горе стойност 1.8 млрд. лева с ДДС.", пише в проекта. Планира се доставките да се извършат в шест последователни години, стартирайки не по-рано от 12 месеца от сключване на договора.

Основният риск пред проекта, според документа е, че няма пари да се купят 16 самолета чрез един договор. Това може да доведе до невъзможност да е купи същият самолет след 6-7 години, от което да последва затруднение при поддръжката на два вида конфигурации и непредсказуемо оскъпяване на проекта при придобиването на самолети в друга конфигурация.

От проекта се разбира, че ВВС искат да купят повече самолети наведнъж, което предполага, че новият за армията ни изтребител ще е втора употреба. Според депутати от комисията по отбрана фаворит е предложението на Израел. Техните ВВС преминават към следващото поколение изтребители F-35 и имат доста F-16 за продажба. За фаворит е сочено и предложението за нови F-16, последна генерация, от САЩ.

Въпреки, че все още няма яснота за цените, ориентир може да се направи от последните сделки на изтребители.

На 29 март хърватското правителство обяви, че приема офертата на Израел за 12 броя F-16D Barak. Стойността на сделката е $500 млн., които ще бъдат разсрочени на равни плащания за 10 години. Според местните медии офертата на Швеция и "Сааб" за една ескадрила Gripen е била $992 млн. Офертата на Израел включва въоръжение, два симулатора и обучение, докато на Швеция не е включвала оръжия. Израелските самолети можело да служат още 25-30 г.

Пет дни след това Държавният департамент на САЩ одобри сделка със Словакия за $2.9 млрд., която включва 14 нови F-16 от последната модификация Block 70/72 V с два модела ракети въздух-въздух и бомби.

Модернизация на съветските МиГ-29, за могат да служат до 2030 г., би струвало повече отколкото купуването на нови, пише в проекта. В момента състава на ВВС на служба са 19 МиГ-29, от които на 15 броя (3 учебно-бойни МиГ-29УБ и 12 бойни МиГ-29А) е удължен летателният ресурс. Останалите 4 броя МиГ-29А, на които не е удължен ресурсът, се намират на съхранение и не са в летателна годност.

16 новозакупени, но употребявани самолети, биха били на въоръжение до 2038 година или десет години повече след свалянето на МиГ-овете от въоръжение. Чисто нови самолети биха били на служба до 2062 година.

Разчетите в проекта противоречат на изказванията на министъра на отбраната Красимир Каракачанов, който смята да модернизира МиГ-29 до края на ресурса им.

Ново изискване в проекта е за изграждане на производствени мощности у нас, които да позволяват поддръжката и дори произвеждането на резервни части и боеприпаси за новите самолети. Очаква се всеки един от участниците да предложат проекти за индустриално сътрудничество.

Dnevnik.bg