От четвъртък по две от големите улици на втория германски град Хамбург с население 1.8 млн. души няма да могат да влизат дизелови автомобили.

Става дума за дизелови коли, които не отговарят на стандарта за емисии "Евро-6", въведен през 2014 г. В средата на месеца Върховният административен съд в Лайпциг реши, че общинските власти в страната могат незабавно да забраняват влизането на дизелови автомобили в градовете, за да се изпълнят изискванията на Европейския съюз за мерки срещу замърсяването на въздуха.

В решението обаче се препоръчва това да стане постепенно, като се започне от колите със стандарти Евро-4 (заменен от Евро-5 през 2009 г.), а тези с Евро-5 да не се блокират преди 1 септември 2019 г.

С дело, започнало през февруари, съдът реши, че градовете Щутгарт и Дюселдорф трябва да помислят за забрана на по-стари дизелови коли, но даде възможност и на други градове да го направят като част от мерките за по-добро качество на въздуха. Подобни стъпки обаче могат да се приложат незабавно само в централни райони и големи пътни артерии в градовете - извън тях това трябва да стане постепенно.

Участъкът е с дължина общо около 2.2 км по намиращите се в Западен Хамбург улици "Щреземанщрасе" (където ще се отнася само до превозни средства с маса от 3.5 тона или повече) и "Макс Брауер алее" (ще се отнася за всички дизелови коли). Забраната няма да се отнася за жители, коли на почистващи фирми, доставчици и таксита.

Полицията ще проверява коли в района и ще налага глоби на нарушителите в размер 25 евро (за леки автомобили) или до 75 евро (за камиони).

Според говорител на агенцията за околна среда и енергия в Хамбург (който е отделна провинция според германското административно разделение) обаче ползата от нея е, че ще намали трафика по улицата. Местното правителство казва, че по пътищата на провинция Хамбург има 330 хил. дизелови коли и от тях около 116 хил. ще разполагат с технологията Евро-6.

Възможно е подобно решение да се приложи в най-големия град в северната германска провинция Шлезвиг-Холщайн, Кил, където живеят 250 хил. души.

Забрани за влизане на дизелови автомобили в центъра на градовете са планирани в Париж, Мексико Сити, Мадрид и Атина до 2025 г. Кметът на Копенхаген планира да направи същото още догодина.

dnevnik.bg