Българските шофьори оценяват високо своите умения зад волана, но често превишават ограниченията, заслепяват насрещния с дълги светлини и паркират неправилно. Това показват данните от Индекса за безопасно шофиране за 2018 г., цитиран от БГНЕС.

Индексът представлява самооценка на поведението и реакциите на шофьорите на пътя в рутинни и рискови ситуации. Той е базиран на международния въпросник за поведението при шофиране, разработен през 90-те години от психолози от Университета на Манчестър от проф. Джеймс Ризън.

Изследването е проведено между 1000 активни водачи на леки и лекотоварни автомобили на възраст между 18 и 75 години, а от 1 юли всеки желаещ ще може чрез онлайн анкета да провери дали е безопасен шофьор.

Превишаването на позволената скорост, определяно като "неволно", е най-разпространеното рисково действие сред българските шофьорите на възраст между 18 и 65 години. 71% от запитаните отговарят, че това им се случвало поне веднъж през последната година.

Неправилното планиране на маршрута и попадането на задръстване, което е могло да бъде избегнато, е втората най-често срещана ситуация – 56% от българските шофьори отговарят, че това им се случва.

Късното "отбелязване" на превозното средство отпред, което е намалило много скоростта си, и рязко натискане на спирачките е третата най-често срещана ситуация по българските пътища – при 55% от шофьорите.

Заслепяването на насрещно движещи се автомобили заради ненавременно изключване на дългите светлини (54%), паркирането на непозволени за това места (53%), пренебрегването на ограниченията на скоростта рано сутрин и късно вечер (47%) и карането с "половин око", заради едновременно занимание със странична дейност (46% ) дооформят подреждането на най-често срещаните рискови прояви по българските пътища.

Изводите посочени в изследването са, че като цяло българските шофьори оценяват високо своите умения зад волана. Стойността на националния Индекс за безопасно шофиране за 2018г. е 89.6 при максимална стойност 100 и минимална стойност 0. Мнозинството от шофьорите оценяват собствения начин на шофиране по-скоро като нерисков, а този на останалите участници в движението - като рисков.

"На въпроса: Как определяте шофьорите, които срещате най-често? 11% посочват, че другите са крайно рискови, а общо 73% определят другите като по-скоро рискови. Когато обаче става въпрос за себе си, как определят самите себе си 43% смятат, че са крайно нерискови и общо 89% смятат за себе си, че са по-скоро нерискови шофьори.

dnevnik.bg