Сложната бюрокрация с пращане на десетки писма между институции, за да може нуждаещ се да получи правна помощ, която често се бави толкова, че я обезсмисля, ще отпадне. Това поне предвижда промяна в Закона за правната помощ, предложена от Министерството на правосъдието и качена за обществено обсъждане на сайта за консултации strategy.bg.
С измененията Националното бюро за правна помощ няма да изисква вече на хартиен носител нужната документация от други институции, а ще я събира служебно. По този начин не само отпада задължението на нуждаещите се от помощ да събират документи, но и много по-бързо ще могат да я получат.
Изискването е за събиране на различни документи от няколко институции, защото с тях се доказва дали гражданинът отговаря на условията за получаване на правна помощ. Тя се дава само на хора, които получават или отговарят на условията за социални помощи, помощи за отопление, ако са настанени в социални институции или ползват техни услуги, както и на граждани с доходи до линията на бедност.
Досегашната дългогодишна практика на бюрото е, когато заявителят за правна помощ не е представил документ за наличието на някое от условията, то да я изисква служебно от съответното ведомство на хартиен носител. Става дума за кореспонденции с Агенцията за социално подпомагане, Националния осигурителен институт, Националната агенция за приходите, Агенцията по заетостта и Агенцията по вписванията. Бюрото изпраща писма, а след известно време институциите отговарят в надлежно оформени хартиени документи. Всичко това води до забавяне на процедурата.
В мотивите на измененията се казва, че това забавяне често обезсмисля и самото предоставяне на правна помощ заради изтървани срокове.
Новото предложение предвижда електронен обмен на данни между бюрото и компетентните ведомства чрез система към Държавната агенция "Електронно управление".
dnevnik.bg
Коментари
Добави коментар