Ван Джиян, един от най-богатите китайци, съосновател и един от председателите на Управителния съвет на HNA Group, която през март спечели конкурса за 35-годишна концесия на летището в Пловдив, загина при инцидент във Франция.

По последна информация договорът за пловдивското летище още не е подписан, а водещи издания като "Файненшъл таймс" коментират, че групата е изправена пред голям въпрос за управлението и преструктурирането си заради ключовата роля на Джиян. Гибета му може да засили натиска HNA да разкрие повече за често критикуваната и доста сложна структура на това кои са собствениците ѝ.

Делът на Джиян в HNA бе 15%. Групата се контролира от базирана в Ню Йорк фондация и от регистрирана в Китай благотворителна организация, които заедно контролират 52%. В документ, който е видян от репортер на "Ройтерс", се казва ,че в случай на напускане на компанията или смърт дяловете преминават в нюйоркската фондация, но не е съвсем ясно колко задължително е това правило. Заради мъглявата собственост големи банки като Bank of America Merrill Lynch и Goldman Sachs решиха да прекратят отношения с групата, а отговори на въпросите си очакват регулаторите на САЩ и Германия.

Компанията потвърди новината за нелепата смърт на 57-годишния милиардер, който бе един от най-богатите китайци. Според "Ройтерс" първите съобщения в социалните мрежи за гибелта му изглежда са били цензурирани и това си личи как много бързо рейтингът за популярност на новината "Ван Джиян от HNA почина" в "Уейбо" (китайската версия "Туитър") е паднал от 11-о на 50-о място.

На 3 юли, докато е бил на бизнес посещение в Прованс, той застанал на ръба на 15-метров зид върху скала, за да си направи снимка. Докато изчаквал да го снимат, той се подхлъзнал и паднал. Полицията в популярното сред туристите градче Бонио край Авиньон разглежда случая като инцидент.

Джиян е човекът, стоящ зад впечатляващата тригодишна вълна от 123 придобивания за 50 милиарда долара, благодарение на което групата HNA натрупа активи, простиращи се от луксозни имоти в чужбина до дял в "Дойче банк". Под натиска на властите в Пекин HNA започна да се разделя с някои от придобивките си (например Hilton Worldwide Holdings Inc, Park Hotels & Resorts и испанската NH Hotels), за да намали огромните задължения, надхвърлили според "Ню Йорк таймс" 90 милиарда долара.

Бизнесменът отговаряше за стратегията на HNA и ръководеше оперативната работа, докато Чен Фън - другият съосновател и съпредседател на борда с дял от 15% - е по-скоро публичното лице на компанията, разказват източници на "Ройтерс".

Смъртта на Джиян не можеше да дойде в по-лош момент, казва за агенцията Брок Силвърс, основател и управляващ директор на Kaiyuan Capital, базиран в Шанхай инвестиционен консултант. "Под огромния натиск най-вероятно ще бъдат преразгледани много от плановете, докато се преподрежда ръководството.

По-рано тази година Ван Джиян бе заявил пред служители, че трудностите на групата са резултат от "голяма конспирация" от чуждестранни и вътрешни "реакционни сили" срещу управляващата компартия и президента Си Цзинпин. Миналия месец компанията ще получи временно намаляване на напрежението, след като на среща в централната банка на Китай на кредитори е било казано "да подкрепят" акциите на HNA, съобщиха миналия месец "Блумбърг" и "Файненшъл таймс". Акциите на 7 дружества от групата бяха замразени за търговия в Китай месеци наред.

Раздялата с активи продължава - през юни бе обявен за продажба дял в бразилската авиокомпания Azul SA за 324 милиона долара, отменена бе и офертата за 207 милиона долара за голяма австралийска компания за хладилни камиони, отчасти заради проблем с наличие на средства.

dnevnik.bg